Cu mulți ani în urmă, prietena mea cea mai bună mi-a găsit un post it cu chestii to do. Cât a mai râs de mine că trecusem acolo: „de luat păianjenii!”. Ani de zile am fost ținta glumelor cu liste (asta când nu eram „Eliza cu valiza”, căci eram mereu în mișcare).
Câtiva ani după, mă căsătoream. După petrecerea de nuntă, aceeași prietenă împreună cu încă doi prieteni apropiați au rămas să doarmă singuri în apartamentul nostru. Desigur că le-am alcătuit liste. Nu, nu cu ce trebuie făcut, ci unde găseau tot ce îmi trecuse mie prin cap că ar avea nevoie în lipsa noastră.
Și așa am rămas eu în istoria apropiaților mei ca „omul listelor”. Trebuie să recunosc că întotdeauna listele m-au ajutat foarte mult să îmi clarific prioritățile. Am făcut liste de când mă știu, liste mai amuzante sau mai serioase (liste cu băieții pe care îi simpatizam, liste cu ce îmi doream să schimb la mine, liste cu obiective, ba chiar aveam o listă cu ce îmi doream de la viitorul partener). Tot timpul am avut impresia că dacă notez pe o bucată de hârtie, este pe jumătate realizat. Mereu am vrut să fac multe lucruri, așa că o ordine a gândurilor îmi era necesară.
De ce sunt utile listele?
Într-o vreme mă simțeam o ciudată că îmi ordonam viața cu ajutorul listelor, când alți oameni în jurul meu nu o făceau, ba chiar găseau amuzant obiceiul meu.
Acum, de când am copii, m-am tratat și nu mai simt nicio vină. Nu aș putea trăi fără liste. Ele mă ajută să fac aproape tot ce îmi propun, să jonglez între proiectele personale, treburile gospodărești, evenimentele și cursurile la care particip, activitățile cu copiii etc. Listele mă ajută să nu risipesc nicio clipă, să folosesc timpul în mod eficient și să mă simt astfel împlinită. Desigur, că aleg prioritățile, desigur că nu mă țin sută la sută de planuri, dar în general îmi iese.
Cum mă organizez?
Acum listele au trecut la next level, nu mai am tot felul de post-it-uri lipite peste tot. Am o singură agendă împărțită pe categorii: generalități (în care trec programări la medic, chestii de organizat prin casă, idei de rețete sau planul săptămânal al meniului), activități cu copiii (unde trec ce fel de activități aș dori să fac cu ei în săptămâna care urmează), proiectele mele sunt și ele împărțite în : școală, blog, cursuri pentru părinți. Imediat ce o idee îmi străbate capul, o trec repede în sertărașul său. Dacă nu am agenda la îndemână, mă salvează nelipsitul telefon în care trec rapid schițe de articole sau diferite idei și lucruri pe care nu doresc să le uit. Pe calculator am instalat și un program comun cu soțul, Asana, care are un calendar, unde avem amândoi trecute cu culori difererite evenimentele importante din viața noastră pentru a nu se suprapune unul cu celălalt. Acolo deținem, de asemenea, o listă cu taskurile, deadline-ul lor și putem să le sharuim de la unul la altul pe cele comune sau care pe cele care trebuie să intre și în atenția celuilalt. Asta ca să nu uite vreunul dintre noi că trebuie să ia copilul de la grădiniță sau să cumpere pâine în vreo zi. Duminică seară sau luni dimineață îmi fac lista cu prioritățile săptămânii (de la ce cumpărături trebuie să facem, ce gătim, ce activități voi face cu copiii, proiectele mele etc.)
Câteva sfaturi pentru o organizare eficientă
· Organizăm faptele pe categorii
· Organizăm activitățile importante ale zilei, apoi ale săptămânii, lunii etc.
· Punem termene limită pentru a nu mai avea motive să amânăm la nesfârșit o activitate
· Când terminăm o sarcină pe care ne-am propus-o, o tăiem cu o linie, pentru a avea satisfacția lucrului terminat, dar și pentru a avea motivația să începem următoarea activitate.
· Organizăm activitățile în funcție de prioritate și relevanța pe care o au pentru noi.
Pe mine, listele mă ajută să nu fiu haotică, să scap de sentimentul de vinovăție că uit să fac anumite lucruri sau că le neglijez pe altele. Listele îmi dau un echilibru. Asta nu înseamnă că nu las locul neprevăzutului, că nu fac și lucruri spontane sau că nu mă bucur de suprize. Weekendul este, în general, despre familie, programul este liber și conceput în comun cu copiii.
Pe voi vă ajută listele? Sau vă încurcă? M-aș bucura dacă mi-ați da exemple de cum reușiți voi să vă organizați timpul.
Text de Eliza Biro