Anca Simion este învățătoare la Liceul Teoretic Onisifor Ghibu din Cluj-Napoca și formator SuperTeach. Aderarea la programul SuperTeach i-a adus inspirație și a făcut-o să înțeleagă mai bine importanța unei mentalități deschise în educație. Mentalitatea deschisă a ajutat-o mereu să facă față provocărilor întâlnite, cu atât mai mult în contextul actual în care un profesor are nevoie să se reinventeze. Pasiunea pentru educație s-a înfiripat în mod firesc în viața Ancăi Simion și i-a deschis drumuri nebănuite.
„Inițial am început să mă formez în domeniul muzicii, studiind pianul, iar ulterior am decis să aplic la o specializare conexă, a științelor educației, prin prisma provocărilor cu care se confrunta sistemul de învățământ, la vremea respectivă. Pasiunea pentru educație s-a manifestat dintotdeauna, poate dinainte de a alege să devin profesor. Pur și simplu, exista o atracție naturală către copii și dorința de a-i ghida și învăța să se dezvolte. ”
Studiile sale s-au împletit cu cursurile de dezvoltare personală, fiecare având rolul său important în lucrul cu copiii.
„Am debutat ca profesor corepetitor la Liceul de Muzică din Brăila. Am dat apoi examenul național de titularizare pentru un post de învățător și am obținut postul de învățătoare la Liceul Teoretic Onisifor Ghibu din Cluj-Napoca. Din acel moment, am decis să mă specializez și din punct de vedere academic, precum și urmând frecvent cursuri de dezvoltare personală. Toate m-au sprijinit enorm în activitatea didactică.”

Foto Anca Simion
Anca Simion a înțeles cât de importantă este o comunitate pentru un profesor. O comunitate care să te inspire, în care să te simți acceptat, apreciat și susținut. Așa a descoperit SuperTeach și noi oportunități în carieră.
„La un moment dat am simțit nevoia să fac parte dintr-o comunitate care împărtășea aceleași idei cu ale mele despre educație și rolul profesorului în societate. Am înțeles ca ”învățarea are loc în relația cu ceilalți” și că nu poți construi lucruri frumoasa, de impact pe termen lung de unul singur. Aderarea la programul SuperTeach mi-a adus inspirație și m-a făcut să înțeleg mai bine importanța unei mentalități deschise în educație, am câștigat un networking excelent și am legat prietenii personale și profesionale, intrând în contact cu oameni care mă inspiră prin modul în care predau și ajută la dezvoltarea copiiilor noștri.”
Învățătoarea știe să îi atragă pe copii spre domeniul cunoașterii, vorbindu-le pe limba lor, și anume jocul.
„Prin intermediul jocului, copiii pot învăța orice, indiferent cât ar fi de complex. Metodele mele preferate de predare sunt cele ale jocului didactic și conversației, ambele foarte inspiraționale și utile. Cred cu tărie că elevii trebuie să poată lămuri împreună cu profesorul orice aspect li se pare nefiresc, să descopere și să înțeleagă lucruri care îi interesează și le sunt de ajutor în dezvoltare.”
Anca Simion consideră că lucrul cu copiii presupune să ai foarte multe abilități, dincolo de cunoștințele necesare acestui domeniu.
„Creativitatea, precum și abilitățile de rezolvare a situațiilor-problemă sunt însă esențiale, pentru că această profesie presupune să ai mai mult decât cunoștințe declarative sau ore de practică pedagogică, presupune dăruire, înțelegere, pasiune, dorință de aprofundare. Pe scurt, o mentalitate deschisă și dorința de a-ți pune aportul în dezvoltarea fiecărui școlar.”
Provocările nu au ocolit-o pe Anca Simion în activitatea sa la școală, dar atitudinea pozitivă a ajutat-o mereu să treacă peste orice obstacol.
„Provocările au fost tot timpul dintre cele mai diverse, atât în contextul școlii în care îmi desfășor activitatea, cât și în contextul comunității din care școala face parte. Le-am depășit având o atitudine pozitivă și conștientizând faptul că nu trebuie să ne comportăm toți la fel. De când fac parte din proiectul SuperTeach, aplic mereu principiile unei mentalității deschise în educație și mă ajută foarte mult, atât în actul predării și-n colaborarea cu cei mici, cât și în devoltarea mea profesională.”
Anca Simion este de părere că mentalitatea deschisă este esențială atunci când lucrezi în domeniul educației, aceasta fiind cheia să îi ajuți pe copii să își atingă potențialul.
„Ideea de a adopta o mentalitate deschisă în educație înseamnă să avem principii firești, dincolo de cunoștințele și abilitățile necesare acestei profesii. Să avem șansa de a crea și pune în aplicare propriile instrumente de predare, de a descoperi și dezvolta talentele și capacitățile elevilor noștri, să-i ascultăm cu adevărat, să-i încurajăm să-și depășească temerile și să-și atingă adevăratul potențial.
Practicile specifice unei mentalități deschise în educație ”surprind” foarte mult sistemul educațional din România. Sistemul actual este unul destul învechit, fiind proiectat să aibă la bază o clasă cu cel puțin 30 de elevi. Cum poate ajunge un sistem educațional eficient când avem nevoie de mai multă motivație pentru profesori, când avem nevoie de un număr mai redus de elevi la clasă astfel încât fiecare copil să reușească să-și dezvolte competențe educaționale și emoționale, deopotrivă. ”
Tot mentalitatea deschisă este cea care a ajutat-o pe învățătoare să se adapteze schimbărilor impuse de pandemie și să facă față provocărilor predării de tipul hibrid, mai ales că predă unor elevi de clasa I.
„Începutul de an școlar a venit cu provocări noi și necesită o abordare de tip multifațetat. Am început clasa I iar școala în care activez folosește sistemul hibrid pentru toate clasele. Astfel încât fiecare clasă este împărțită în două grupe a câte 15 elevi și venim alternativ la școală săptămânal. Pentru învățarea de acasă/online și menținerea legăturii cu elevii și familiile acestora în mediul online folosim platforma Google classroom și instrumentele GSuite furnizată de către școală. Echipa managerială a școlii ne oferă sprijinul logistic în toate demersurile care se impun. În școală au fost realizate trasee pe culorile indicate și sugerate de la minister de resort astfel încât elevii pot păstra distanța în situația de față. Viața de la școală se realizează ca și înainte, urmându-și cursul firesc.
Relația cu părinții constituie un punct central, iar o dată pe săptămână ne întâlnim pe grupe de câte 5-6 părinți pentru a intermedia procesul educațional prin intermediul platformei Google Meet procesul instructiv și cel de evaluare mai ales pentru cei care lucrează în săptămâna respectivă online. ”
Atitudinea pozitivă o ajută pe Anca Simion și în acest context plin de incertitudine și o determină să privească cu încredere și optimism în viitor.
„În această formulă este important managementul timpului și al relației dezvoltate cu elevii din sala de clasă dar și cu elevii din sala de clasă de acasă/online având în vedere că realizăm sarcini educaționale în sistem simultan. Sarcinile pe care cei din clasă le realizează sunt la fel cu cele pe care le realizează și cei care stau în săptămâna respectivă acasă. Pentru a veni în întâmpinarea nevoilor părinților realizez afișul săptămânii/fișe de lucru pe care le postez zilnic/săptămânal pe Google classroom organizate pe discipline. Acest lucru îl fac din weekend astfel încât munca noastră să fie ușurată. Totodată părinții dispun de un orar pentru acasă pentru a-și putea organiza activitățile cu copiii. Aceștia cunosc din timp ce vom lucra în săptămâna respectivă fiind util atât celor care vin la școală, cât și celor care stau în online. Încerc să dinamizez atât activitatea elevilor de la școală cât și a elevilor de acasă prin intermediul pauzelor astfel încât aceștia pot să își întrerupe activitatea care privește realizarea sarcinilor să facă ce doresc ei în această pauză.
Băncile sunt distanțate conform normelor iar locul destinat fiecărui elev este marcat de imaginea mascotei clasei noastre – un ursuleț. Cât suntem la școală încercăm să ieșim afară cât de des putem, iar acest lucru este posibil datorită colaborării strânse dintre colegele învățătoare de la catedră și reușim să ne coordonăm. Afară realizăm activități informale privind respectarea distanțării fără mască și realizăm jocuri care implică comunicare verbală și nonverbală în conformitate cu normele de distanțiere: jocuri „ Imaginați-vă acest lucru” sau sesiuni de dezbateri pe diverse subiecte. Cu elevii mei de clasa întâi la întâlnirea de dimineață realizez exerciții de respirație cu rolul de a-i spriji în purtarea măștii și evitarea eventualei anxietății dezvoltate de acest fapt.”
Învățătoarea din Cluj vede o oportunitate de dezvoltare în această provocare de a preda hibrid și crede în parteneriatul profesor-părinte, pe care îl consideră esențial în procesul de învățare.
„Educația desfășurată în sistemul hibrid ne oferă diverse oportunități de a ne dezvolta atât noi cadrele didactice și elevi, dar și provocări. Trebuie să ne adaptăm la toate cerințele elevilor, părinților și fim încrezători în forțele noastre. Cât timp suntem conștienți de aportul fiecăruia în acest proces vom reuși să mergem mai departe cu succes. ”
Acest articol face parte din campania „Oameni frumoși în învățământ”, dedicată oamenilor frumoși din învățământ, care au curajul să fie altfel, care se luptă să schimbe mentalități. Pedagogi care sunt promotori ai unor idei inovatoare, care inspiră! Articolul a fost realizat în colaborare cu SuperTeach. Vă invit să descoperiți comunitatea SuperTeach și să urmăriți pagina lor de Facebook pentru a fi la curent cu evenimentele lor pline de inspirație pentru profesori.
Mai multe interviuri din cadrul campaniei dedicată profesorilor altfel, găsiți aici.
Dacă v-a plăcut acest articol și dacă îl considerați util, m-aș bucura dacă l-ați aprecia cu un like sau dacă l-ați distribui mai departe. Pentru ultimele articole urmăriți pagina mea de Facebook sau de Instagram.