Omul sfințește locul – Interviu cu Violeta Dascălu

0

Școala Generală „Ferdinand I” din București pare un loc ireal pentru peisajul școlilor românești de stat. Clase moderne, metode inovative de predare, metode nonformale, multe activități extrașcolare: dans, teatru, grădinărit, debate, arte plastice, grădinărit, limbi străine, cercetășie, copii fericiți și profesori motivați. Care este secretul? Un director dedicat, eficient, cu viziune și cu inițiativă, care confirmă veridicitatea proverbului: „Omul sfințește locul.” Un director care nu crede în obstacole, dar crede în oameni. Doamna profesor Violeta Dascălu este un astfel de director, care a închegat o adevărată comunitate, care a știut să atragă granturi și diferiți parteneri strategici pentru a transforma o școală obișnuită într-una în care orice copil și-ar dori să învețe. Eu mi-aș dori ca vocea sa să fie auzită de cât mai mulți directori, iar bagheta magică a doamnei profesor Violeta Dascălu să atingă cât mai multe școlidin țara noastră.

 1. Aveți o activitate impresionantă în domeniul educației. Care a fost parcursul dumneavoastră în cariera didactică?

Profesor cu Repartiție Guvernamentală în mediul rural, înainte de 1989, profesor în București după 1990, în Școala Gimnazială Frdinand I. Am ales-o ca fiind cea mai aproape de locuința mea, deși, treceam în fiecare zi pe lângă ea înainte de 1990. Cred că și ea m-a ales pe mine!!. Apoi am parcurs toate etapele formării profesionale, cu gradele didactice. Din 2002 am avut șansa să evoluez în managementul școlar. Această experiență a fost și este extrem de ofertantă. La 59 de ani am finalizat un master în Pedagogii alternative și artă teatrală (PED Arte)- exceptional. Apoi am exersat și rolul de autor de manuale și auxiliare școlare.

2. De ce obstacole v-ați lovit până acum în activitatea dumneavoastră? Ce v-a determinat să continuați pe acest drum?

Nu cred în obstacole! Au fost momente de evoluție: reducerea abandonului școlar, reabilitarea și modernizarea spațiilor de învățare, armonizarea colectivului de profesori, realizarea unor parteneriate, accesarea unor granturi și descoperirea unor parteneri strategici. Rezultatul este concretizat în faptul că am creat o comunitate care este conștientă că rezolvă orice situație și am devenit atractivi. Cât despre copii, ei ne îmbrățișează și au curaj să ne spună ce îi preocupă, ne cer sprijin și au inițiative.

3. Cum reușiți să îi atrageți pe copii spre învățare? Ce metode de predare abordați?

Au fost încercări și testări permanente. Mai întâi, înveți tu însuți, apoi aplici. Metode nonformale, metode moderne, de colaborare, investigare, jocuri teatrale. Acum, începând cu acest an școlar vom învăța metode outdoor, pe care ni le vor împărtăși partenerii noștri din Danemarca.

4. Aveți o relație minunată cu elevii dumneavoastră. Cum ați dezvoltat această relație?

Cu elevii se lucrează cel mai ușor! Ei intuiesc totul. Nu poți truca nimic. Am fost autentică, sinceră, empatică, iar ei au răspuns la fel.

5. De multe ori copiii sunt agitați, gălăgioși, obosiți. Cum reușiți să îi calmați în astfel de situații și să îi motivați să se implice în oră?

Copiii se liniștesc dacă eu sunt calmă. Dacă sunt obosiți, facem exerciții de relaxare și lucrez cât pot ei. Adaptez lecția la reacțiile lor. Dacă este un copil care are o situație familială deosebită, vorbesc separat cu el și îi accord sprijinul meu pentru a traversa un moment dificil.

6. De când sunteți director, școala pe care o conduceți pare ireală în contextul învățământului românesc. Cum ați reușit să o transformați în ceea ce este astăzi?

Cred că dragostea pentru școală este mare. Ea a fost motorul care m-a purtat în toată această perioadă. Am reușit să fim ceea ce suntem, pentru că am înțeles toți, că împreună, putem să construim plecând de la contextul nostru particular. Nu am așteptat schimbări de legi, miniștri, guverne. Am plecat ca într-o familie, știind că educația te face OM.

7. Ce proiecte/activități extrașcolare realizați cu elevii dumneavoastră?

Elevii noștri au posibilitatea să participe la activități extrașcolare făcând sport, teatru, arte plastice, grădinărit, matematică, limbi străine, cercetășie, cor, debate, educație pentru sănătate. Derulăm festivaluri de teatru și poezie, Proiectul „Școli comunitare” prin intermediul Fundației Noi Orizonturi, Proiecte Erasmus, suntem în rețeaua europeană INSCHOOL

(școală incluzivă), și parteneri cu VIA University College, Arhus, Danemarca, prin care vom introduce elemente ale educației daneze.

8. Cum credeți că ar putea educația non-formală să se împletească în mod armonios cu cea formală în școală?

Noi am introdus educația non-formală, ca parte integrantă a practicilor noastre educaționale. Este prezentă în clasele noastre, la orele noastre.

9. În școala pe care o conduceți, elevii provin din medii și culturi diferite. Ați întâlnit fenomenul de bullying printre elevi?

Fenomenul de bullying este prezent în toate mediile, chiar și în școlile din mediul urban performant. Nu este prezent numai în școlile cu o structură etnică, religioasă sau defavorizată. Cred că scolile sunt oglinzile societății în care trăim.

10. Cum îi ajutați pe cei cu probleme grave de comportament sau pe cei rămași în urmă la învățătură?

Avem parteneri din societatea civilă, avem profesori de sprijin și Fundația Inocenți, care sprijină 15 elevi care provim din familii dezavantajate economic și educational.

11. Cum credeți că ar trebui să se raporteze părinții la școală? Cum își pot ajuta ei copiii să facă față cu bine cerințelor școlii?

Părinții ar fi bine să înțeleagă faptul că sunt parte a procesului educational. Dacă regulile și practicile de la școală sunt continuate și acasă, copii vor avea o direcție în evoluția lor. Școala nu cere, școala invită la dialog și participare activă.

12. Sunteți o persoană pasionată de educație, cu viziune și inițiativă. Ce soluții vedeți pentru redresarea sistemului actual de învățământ?

Formarea profesională pentru cadrele didactice, o comunicare deschisă cu toți participanții din educație: părinți, autorități publice, parteneri interni și externi. Și mai cred că schimbul de bune practici, împărtășirea situațiilor care funcționează bine, către alții.

13. Vă rog să le recomandați directorilor de școli trei lucruri pe care le considerați esențiale pentru o școală modernă și eficientă.

Comunicare, inovare, învățare relevantă. Pot să mai sugerez și sinceritate, responsabilitate.

Pe doamna director Violeta Dascălu o puteți găsi pe pagina sa,  iar informații despre școala pe care o conduce găsiți aici.

Acest articol face parte din campania „Oameni frumoși în învățământ”, dedicată oamenilor frumoși din învățământ, care au curajul să fie altfel, care se luptă să schimbe mentalități. Pedagogi care sunt promotori ai unor idei inovatoare, care inspiră!
Mai multe interviuri din cadrul acestei campanii găsiți aici.

Dacă cunoasteți un educator/învățător/profesor cu adevărat deosebit, pe care doriți să îl recomandați pentru Campania #Oamenifrumoșiînînvățământ, aștept sugestiile voastre. Dacă doriți, puteți să îmi scrieți ce v-ați dori să se schimbe în sistemul de învățământ și ce soluții vedeți pentru ca lucrurile să meargă în direcția potrivită. Poate că cineva citește și are sens ceea ce citește. Poate se schimbă ceva pentru copiii noștri. Împreună suntem o comunitate!

Dacă v-a plăcut acest articol și dacă îl considerați util, m-aș bucura dacă l-ați aprecia cu un like sau dacă l-ați distribui mai departe. Pentru ultimele articole urmăriți pagina mea de Facebook sau de Instagram.

 

Total 5 Votes
0

Tell us how can we improve this post?

+ = Verify Human or Spambot ?

About The Author

Sunt Eliza Biro, Instructor de Aware Parenting, profesor, mămica a doi pitici năzdrăvani care mă inspiră și mă provoacă să evoluez zi de zi.