Ileana Vasilescu este profesor, autor de articole pe teme educaționale, de cărți pentru părinți și copii, formator și trainer de educație parentală și nu în ultimul rând mamă și bunică. Pasionată de educație, destinul i-a scos în cale filosofia Waldorf de care s-a îndrăgostit și care i-a schimbat viața. Despre bogata sa activitate, dar și despre pedagogia Waldorf puteți citit mai multe pe www.waldorf-educatie.ro.
- Cum a luat naștere pasiunea pentru educația Waldorf?
În 1990, într-un moment crucial al vieții mele, printr-un concurs de împrejurări de soartă, am ajuns la prima oră al primului curs al Centrului de pregătire Waldorf din cadrul Universității București. Pregătirea de învățător-diriginte a durat doi ani, un an informal și un an de practică efectivă la clasă cu stagii de pregătire, în țară și în Germania, în timpul vacanțelor.
- Cu ce se diferentiază acest sistem de educația traditională? Dar de alte forme educative alternative?
Ceea ce deosebește pedagogia lui Steiner de toate celelalte este felul cum privește copilul și omul, ca ființă spirituală și evoluție pe temen lung, educația, societatea și sarcinile lor.
- Cine poate preda în sistemul Waldorf? Care este procedura de formare a cadrelor didactice pentru această metodă?
Teoretic oricine își însușește cunoștințele necesare. Practic poate preda numai cine, pe lângă cunoștințele informale, își însușește spiritul waldorf, care presupune, conștiință trează, responsabilitate față de copil și societate, devenire continuă, singurele care transformă omul în pedagog și influențează cu adevărat și benefic copilul și elevul.
- Ce rol are partea spirituală și cât de mult transcede la copii filosofia lui Steiner dincolo de latura educațională?
Pedagogia waldorf nu presupune predarea antroposofiei în școală. Dar tot ce se predă, metodele, folosirea artisticului, viziunea despre lume a dascălilor, abordarea spirituală a predării au la bază antroposofia și cunoașterea, pe care ea o pune la dispoziția oricui se preocupă cu principiile și ideile ei suficient de mult timp.
- Cum arată o clasă Waldorf?
O clasă waldorf arată foarte frumos la o primă vedere. Tot ceea ce ar trebui să fie și să se întâmple într-o clasă waldorf are rațiuni spirituale, ce decurg din etapa de vârstă a copilului și din nevoile lui fizice, sufletești și spirituale, de moment și de perspectivă.
- Cum decurge o zi pentru pentru elevii dintr-o școală Waldorf? Cum este orarul? Cum se structurează materia?
Pentru un răspuns complet am avea nevoie de foarte mult timp și spațiu. În principiu în clasele primare avem o oră de bază de 110 minute structurată în patru părți: partea ritmică, predarea, exersarea, povestea de la sfârșitul orei de bază. Această structură este construită pe baza nevoilor de învățare ale copiilor și are mici variații ca pondere și își schimbă mult conținutul de la un an la altul. Ca să înțelegem foarte bine ar trebui să vorbim de principiile pedagogiei, 12 simțuri, ritm, caracteristicile ființiale ale copilului la fiecare vârstă și semnificațiile ca și finalitățile fiecărei părți a orei de bază.
- Se știe că sistemul încurajează fantezia, creativitatea, că se pune accentul foarte mult pe basme. Cum se păstrează totuși pentru copii un echilibru cu lumea reală?
Întrebarea pune în evidență prejudecata generală că basmul n-ar fi ceva serios și real. Basmele sunt prima noastră școală esoterică și depozitarele unei înțelepciuni neperimate. Pe de altă parte basmul operează cu imagini, care asigură o respirație sufletească sănătoasă, imaginație sănătoasă, dezvoltarea creativității și respectarea libertății individuale, singurele care îți dau forță de viață.
Așa numita legătură cu realitatea se păstrează prin toate activitățile practice pe care copilul le desfășoară, prin cunoașterea profundă a naturii și dezvoltarea unei extraordinare capacități de a observa realitatea.
- Ce rol joacă tehnologia în pedagogia Waldorf? Este înglobată procesului de învățământ sau mai degrabă înlăturată?
Aici ar fi poate util să vorbim de nocivitatea tehnologiei la vârste mici și să enumerăm ravagiile, pe care le face în suflet și creier prea mult televizor, telefon, PC. Copilul nu are capacitatea de adaptare a adultului la tehnologie ca sursă de poluare și îmbolnăvire de toate tipurile. Și având în vedere aceasta copilul trebuie protejat până la vârsta la care contactul cu tehnologia nu-i mai afectează sănătatea fizică, sufletească și spirituală. Educarea copilului se face în pedagogia waldorf de la om la om, de la suflet, la suflet, de la Eu la Eu. În plus acasă copiii și elevii waldorf au câmp deschis pentru utilizarea tehnologiei, dacă părinții consideră potrivit.
- Ce este euritmia, materia specifică Waldorf?
Euritmia este o artă în care sunetul devine mișcare. Ea aduce multe beneficii forțelor de viață și celor de creștere dezvoltând și abilități sociale și de aceea este prezentă în pedagogia waldorf.
- Se folosesc pedepsele si recompensele în acest sistem?
Pedepsele și recompensele sunt foarte rare și speciale în pedagogia waldorf. Copilul nu este educat în spiritul recompenselor, munca, învățarea și buna purtare fiind considerate ca dimensiuni a demnității umane. Pedepsele nu sunt practic folosite. Pe de o parte copilul este ajutat să înțeleagă că a făcut ceva urât! ( rău ), pe de altă parte pregătirea serioasă a materialului de predat și abordarea spirituală aduc o scădere impresionantă a actelor de așa zisă indisciplină. În pedagogia waldorf se consideră că elevul are voie să greșească, pentru a greși mai puțin mai târziu în viață, că din greșeli se învață, că greșelile elevului îmi arată mie dascăl neajunsurile predării, abordării și manifestărilor mele ca profesor.
- Cum reușește acest sistem să îmbine principiile unei școli libere cu cele ale învățământului tradițional?
Greu! Și asta pentru că pedagogia waldorf este tot ceea ce învățământul tradițional nu este și invers. Totuși învățământul waldorf ca și celelalte alternative sunt recunoscute cel puțin scriptic de Ministerul educației și conviețuiesc în sânul învățământului general.
Pe de altă parte libertatea este ceva interior, care se manifestă în creativitate și asumare de responsabilități, toleranță, iar nu în manifestări exterioare excesive. În acest spirit sunt crescuți elevii waldorf și de aceea nici nu apar probleme de conviețuire majore.
- Cum se poate adapta un copil care începe școlarizarea într-un sistem Waldorf în învățământul clasic? La ce vârstă are cunoștințe similare cu un elev din învâțământul tradițional?
Cu mare ușurință și foarte bine pentru că pleacă din waldorf cu abilități de observare și învățare capabile să facă față oricărei provocări. Mai greu de depășit sunt comentariile neloiale de genul: Este o școală pentru handicapați!
Egalizarea informației se face la sfârșitul clasei a IVa, a VIIIa, a XIIa. Se susține un bacalaureat după programa tradițională într/un local al unei școli tradiționale.
- Care este relația profesor-elev în acest sistem?
In această pedagogie, dascălul nu-și propune să schimbe, influențeze ori să manipuleze copilul, ci să-l îngrijească asemenea unui grădinar, astfel încât ieșit de pe băncile școlii să înflorească în deplinătatea potențialităților sale individuale și să rodească pentru el și societate.
- Care sunt avantajele metodelor Waldorf?
Cel mai mare câștig, pe care îl aduce această pedagogie este creșterea unui om întreg, armonios și liniștit, conștient și liber, competitiv prin creativitate.
Dacă v-a plăcut acest articol și dacă îl considerați util, m-aș bucura dacă l-ați aprecia cu un like sau dacă l-ați distribui mai departe. Pentru ultimele articole urmăriți pagina mea de Facebook sau de Instagram.
Niciun comentariu on "Despre sistemul de învățământ Waldorf- o altfel de educație"