Cum ne pregătim copiii de astăzi pentru meseriile de mâine?

0

Fie că suntem părinți, fie că suntem profesori ne întrebăm, adesea, pentru ce fel de viitor îi pregătim pe copiii noștri. Ce competențe trebuie să le dezvoltăm? Ce informații sunt într-adevăr relevante pentru viitorul copiilor noștri? Este important să ne punem aceste întrebări în contextul unui învățământ afectat de schimbări făcute fără o strategie în spate. Nu putem pleca la drum, în educația copiilor noștri, fără să înțelegem care sunt nevoile acestei generații și particularitățile sale. Nu putem lupta cu instrumente vechi.  Toți adulții care lucrează cu copiii au nevoie de inspirație și de resurse pentru a forma generații viitoare creative, pregătite pentru un viitor mereu incert. Pentru toți cei care au nevoie de inspirație, de suport și de informații inovatoare în educație, s-a născut conceptul de SuperTeach, mișcarea pentru schimbarea sistemului educațional prin conferințe organizate în marile orașe din țară. 

În colaborare cu SuperTeach, v-am pregătit un material despre ce înseamnă Mentalitatea deschisă în educație și despre următoarele evenimente SuperTeach.

 

 Suntem generația „pe-repede-înainte”. Tehnologia avansează mai rapid decât capacitatea noastră de a ține pasul cu ea, apar industrii noi peste noapte, iar noțiunea de stabilitate ne-a devenit aproape străină. Schimbăm joburile frecvent, uneori facem salturi în domenii diferite și totul e pe fugă: mâncatul, vacanțele, odihna, relațiile.

Societatea în care trăim evoluează într-un ritm atât de alert, încât a devenit imposibil să anticipăm până și ce meserii vor exista peste 10 ani. În acest context, oare cum putem fi siguri că ceea ce învață acum copiii noștri la școală le va fi de folos când vor fi adulți?

În plus, sistemul educational românesc este din ce în ce mai afectat de schimbările făcute fără o strategie în spate: cerințele de admitere pentru profesori în programele educaționale sunt reduse; nu există un program pentru îndrumarea profesorilor în primele etape ale carierei; evaluarea periodică a cadrelor didactice nu este legată de dezvoltarea profesională continuă. Drept urmare, rata de abandon școlar timpuriu este cu 8% mai mare decât media europeană, iar gradul de participare a adulților în procesul de învățare continuă (vârsta 25-64 ani) este de numai 1,1%, comparativ cu 10,9%, cât este media  țările membre UE. Acesta este doar vârful icebergului.

Ce ar trebui să-i învățăm pe copii în acest context? Răspunsul a venit de la inițiatorii SuperTeach: da, este important să le predăm informații copiilor, dar la fel de important este să-i ajutăm să învețe să se adapteze situațiilor noi, să se ajute reciproc, să comunice empatic. Să devină OAMENI. Cu toate acestea, deși sunt baza sistemului educațional, profesorilor nu li se acordă resursele necesare pentru a forma generații viitoare creative, pregătite pentru un viitor mereu incert.

Fondatorii SuperTeach au început astfel mișcarea pentru schimbarea sistemului educațional prin conferințe organizate în marile orașe din țară. Mesajul lor a fost îndeajuns de puternic încât să umple săli întregi cu profesori care au realizat că schimbarea educației nu poate începe decât cu ei. Pentru că au văzut cât de acută este nevoia de schimbare, au dezvoltat apoi un proces în trei pași pentru cadrele didactice:

  • Conferințele SuperTeach, deschise tuturor profesorilor care își doresc să afle mai multe informații despre cum pot transforma modul în care relaționează cu elevii la clasă, dar și cu părinții acestora sau cu propriii colegi.
  • Programul de formare Mentalitatea Deschisă în Educație (MDIE), un curs specializat unic aparținând Institutului Arbinger, lider mondial în schimbarea mentalității, oferit gratuit profesorilor selectați dintre participanții la conferințe.
  • Construirea de către profesorii astfel antrenați a unor comunități locale care să ajute la aplicarea acestor principii și instrumente de relaționare cu copiii în cât mai multe școli.

Scopul lor final este să dezvolte o comunitate națională puternică de profesori, cu nuclee active în fiecare județ al țării.

Ce fac până la urmă diferit profesorii care trec prin această experiență? Sunt mai empatici, comunică mai natural cu copiii, îi învață să gestioneze conflicte fără violență, aduc metode noi de predare care-i țin motivați pe cei mici, îi implică pe copii în deciziile de la școală, încurajează colaborarea și susținerea, dar și dezvoltarea abilităților de leadership încă de la vârste timpurii. Pe scurt, nu le oferă doar informații, ci îi ajută să crească armonios din punct de vedere emoțional. Lucruri pe care de obicei le căutăm în programe auxiliare, în cursuri de dezvoltare, în afterschool-uri. Oare cum ar fi să găsim tot ce avem nevoie chiar în timpul orelor de școală?

Avem nevoie de profesori care să le fie mentori copiilor noștri. Iar pentru ca acest lucru să se întâmple, avem nevoie ca dascăli de astăzi să fie mai prezenți în ceea ce fac și să fie mai conștienți de impactul pe care-l au asupra copiilor. Am auzit povești foarte frumoase despre cadrele didactice care au trecut prin programul de formare Mentalitatea Deschisă în Educație – spre exemplu, despre Ovidiu Bădescu, Claudia Chiru, pe care vă invit să-i descoperiți și voi. (Despre Claudia Chiru, puteți citi și aici)

Vă încurajez, de asemenea, să citiți cartea „Mentalitatea Deschisă”, cea despre care se spune că schimbă vieți și transformă organizații. Totodată, recomand să participați, măcar o dată, la una dintre conferințele SuperTeach. Spun măcar o dată pentru că foarte multe dintre participanți revin periodic pentru a-și lua o nouă doză de inspirație. Iar dacă, citind despre asta, deja vă vine în minte un profesor care ar putea beneficia de pe urma acestor conferințe, puteți să-i faceți un bilet cadou. Următoarele evenimente SuperTeach vor avea loc la Cluj (01-03 noiembrie), unde vor fi invitați peste 20 de speakeri recunoscuți la nivel national și international, și la Iași (15-17 noiembrie), unde vor fi invitați, de asemenea, oameni de renume. În cadrul evenimentelor, participanții vor lua parte și la o serie de ateliere practice, unde vor putea pune în practică principiile Mentalității Deschise în Educație.

Articol realizat în colaborare cu SuperTeach

Total 1 Votes
0

Tell us how can we improve this post?

+ = Verify Human or Spambot ?

About The Author

Sunt Eliza Biro, creator de conținut, profesor, Instructor de Aware Parenting, mămica a doi pitici năzdrăvani care mă inspiră și mă provoacă să evoluez zi de zi.