Ce impact au reclamele asupra copiilor?

0

Trăim într-o lume a consumerismului, cu stimuli la fiecare pas și impresia că dacă avem anumite bunuri materiale, vom fi mai fericiți. Copiii noștri nu sunt nici ei feriți de acest fenomen. Învățați încă de când sunt mici să primească tot timpul ceva, li se pare normal să aibă mereu ultimele noutăți în materie de jucării, iar mai târziu de gadgeturi.

S-au dus vremurile în care părinții și bunicii noștri își confecționau jucăriile din ce aveau la îndemână. Vremurile în care noi toți aveam cam aceleași jucării, pentru că nu exista o varietate din care să alegi. Jucării pe care le primeam doar la ocazii speciale. Sau dacă aveam noroc, le moșteneam de la copii mai mari. Vremurile în care nu existau reclame, ci doar anunțuri la Mica publicitate.

În zilele noastre, există o presiune fantastică în ceea ce privește articolele pentru copii.  Industria pentru copii este în creștere, reclamele sunt agresive, iar copiii sunt zilnic expuși la societatea de consum. Pentru că, nu-i așa, ce părinte rezistă rugăminților unui copil în suferință? Ce părinte nu încearcă să își asigure liniștea prin orice mijloace?

Care este rolul părinților în toată această poveste?

Cu toate că noi am încercat să limităm drastic interacțiunea copiilor noștri cu ecranele, cu reclamele la jucării, tot ne-am trezit cu : „ Vreau lego din reclama aia cu….” sau „Jucăria asta am văzut-o în reclama…” , însoțite de bătut din picioare și de un potop de lacrimi.

Noi le oferim copiilor timp limitat pe care îl petrec în fața ecranelor și nu zilnic. Se uită, uneori, la desene pe Youtube sau la televizor. Și, rareori, băiatul cel mare, la un film întreg pentru copii. În restul timpului, televizorul este închis, pentru că noi nu ne uităm niciodată la televizor.  Copiii nu au tabletă sau telefon. Le-am explicat de la început care este rolul reclamelor. Mai ales că și noi lucrăm  în domeniul publicității. Am discutat cu ei de ce cumpărăm anumite produse, de care avem realmente nevoie și nu pentru că le-am văzut în reclamă. Le-am explicat, inclusiv, ce am învățat de la conferința de educație financiară la care am participat mai demult. Că orice jucărie sau obiect pe care îl cumpărăm înseamnă ore  muncite în plus și stat departe de propriii copii. Iar pentru copii ce este oare mai de folos ? O jucărie scumpă de care se plictisește repede sau timp de calitate petrecut cu familia?

Cu toate astea, ei cer anumite lucuri despre care vorbesc alți copii. Sau văd în revistele cu jucării care le cad, uneori, în mână. Este normal. Copiii sunt curioși, vor să aibă și ei ce au alți copii.

Noi, părinții, cădem repede în capcana: „Să aibă el dacă eu nu am avut.” Suntem tentați să luăm tot ce credem noi că i-ar face fericiți pe micuți. Numai că intrăm într-un cerc vicios și încurajăm consumerismul. Trebuie să existe un echilibru între cerințele copiilor și ceea ce primesc.

Părinții trebuie să le explice copiilor ce înseamnă o reclamă,  care este rolul său („Copilul tău știe că reclamele nu vor doar să-l distreze, ci să-i vândă ceva?”) și de ce cumpărăm ceva. „Ne dorim cu adevărat lucrul respectiv sau este doar o fiță ?” „Ne trebuie într-adevăr sau doar activează ceva la nivel emoțional ?”„ Ești de acord să strângi niște bani mai mult timp pentru a cumpăra articolul respectiv ? ”

Este bine să fim informați, să știm că există diferite produse, să putem compara și să putem alege în mod conștient. Nu putem fi sclavii noutăților, căci mereu apare o variantă mai performantă, ceva nou și interesant. Trebuie evitată această capcană de a obișnui copiii să cumpere tot ce văd în reviste sau la televizor. Trebuie să le dezvoltăm copiilor un simț critic în privința consumului de media.

Ce impact au reclamele asupra copiilor?

Cu cât copiii sunt expuși un timp îndelungat unui brand, cu atât mai mult cresc șansele să își implore părinții să cumpere produsul respectiv. Și de aici crizele și tot arsenalul de rugăminți. În plus, cresc șansele ca viitorul adult să devină dependent de brandul respectiv.

Reclamele sunt nocive și pentru că accentuează stereotipiile de gen. Fiică-mea îmi spune că ea nu poartă albastru că este pentru băieți, că anumite jucării sunt doar pentru fete, în condițiile în care noi nu încurajăm stereotipiile sexiste.

Copiii mei îmi cer anumite dulciuri și produse junk food, pe care nu le-au văzut niciodată la noi în casă, dar le știu de la reclame. O iau de la capăt cu explicațiile că noi nu cumpărm acele lucruri, pentru că nu sunt sănătoase. Le spun că pot gusta, dar că noi nu vom cumpăra niciodată pentru consum acele produse. Nu încurajăm nici dependența de jucării sau accesorii care se regăsesc în anumite produse.

Uneori copiii vin cu pliante sau cu produse de la grădiniță, aduse de diferite branduri pentru a-și face reclamă. Eu nu cred că ar trebui permisă nicio formă de publicitate adresată direct copiilor, pentru că aceștia nu au discernământ. Părinții sunt cei care ar trebui să hotărască ce servicii sau ce produse aleg pentru copiii lor, nu să aleagă ceva ca să scape de gura lui ăla micu.

Este clar că nu îi putem feri pe copii de toare reclamele. Ele vin spre noi sub forme variate, pe mai multe căi. Și nici nu este bine să o facem. Trebuie să folosim reclamele ca pe oportunități de învățare, ca pe un alt tip de experiență. Să discutăm cu copiii mult despre orice formă de reclamă. Să  analizăm reclamele, să apreciem o reclamă bună. Noi îi implicăm pe copii chiar în procesul de realizare a unor reclame, atunci când realizăm fotografii de produse sau când tatăl lor se ocupă de partea grafică. Îi întrebăm pe copii: „Tu cum ai face o reclamă să îți vinzi jucăria?” Și de aici, ideile curg…

Să le dezvoltăm copiilor gândirea critică până când vor fi destul de maturi să discearnă singuri și să cheltuiască banii, în mod înțelept.

Dacă v-a plăcut acest articol și dacă îl considerați util, m-aș bucura dacă l-ați aprecia cu un like sau dacă l-ați distribui mai departe. Pentru ultimele articole urmăriți pagina mea de Facebook sau de Instagram.

Sursă foto: depositphoto

 

About The Author

Sunt Eliza Biro, creator de conținut, profesor, Instructor de Aware Parenting, mămica a doi pitici năzdrăvani care mă inspiră și mă provoacă să evoluez zi de zi.