Cochetam de ceva vreme cu achiziționarea unui Learning Tower. Ideea m-a cucerit de la început, căci se potrivea nu numai cu filozofia mea de viață, cât și cu nevoile noastre. Dar, am tot amânat momentul, gândindu-mă că poate nu o să-i placă băiatului meu, că deja este mare (2 ani) și nu o să-l mai folosească mult, că este prea mare pentru bucătăria noastră, că este prea scump etc.
Am continuat însă să urmăresc poze cu copii folosind acest turn de învățare, să citesc opiniile favorabile ale mămicilor care aveau acest turn. L-am pus totuși pe wist list.
M-am gândit că aș putea să-l folosesc și pentru un posibil al doilea copil. Dar comportamentul în bucătărie al fiului meu a fost cel care m-a convins. El este foarte curios, ne imită în toate, îi place să condimenteze, să mestece în mâncare, să vadă mai bine tot ce facem noi. Astfel, el începuse să stea ori pe blatul de la bucătărie, ori în brațele unuia dintre noi aproape de aragaz în timp ce celălalt pregătea mâncarea sau și mai grav pe măsuța de la scaunul său de bucătărie, unde trebuia supravegheat în continuu, căci o mișcare bruscă sau un moment de neatenție îl putea face să ajungă direct pe pardoseală. Momentul decisiv a fost atunci când pe un grup am văzut o poză cu două fetițe faine care împărțeau un astfel de turn în bucătărie. Și, având în vedere că și ziua lui se apropia, ne-am hotărât și am comandat un Learning Tower la un tâmplar priceput.
Ce este Learning Tower
Este un material specific abordării Montessori, cu ajutorul căruia copilul poate fi implicat cu ușurință în activitățile cotidiene ale familiei, prin care își poate satisfice curiozitatea și care îl ajută să exploreze lumea.
Acest turn este un fel de scaun de înălțimea blatului din bucătărie, pe care copilul stă în picioare, poate ajunge la blat și poate lucra. Copilul poate urca și coborî singur din acest turn, care poate fi dotat cu o scăriță sau se pot folosi părțile laterale pentru această activitate.
De ce ne place Learning Tower?
- Deoarece copilul este în siguranță, nemaifăcând echilibristică pe blatul din bucătărie sau pe scaunul său.
- Avem amândoi mâinile libere și ne putem concentra la treburile din bucătărie.
- Copilul învață „despre lume și viață” cel mai bine prin imitație, având acces la lucrurile reale din bucătărie, observându-ne pe noi tot timpul.
- Copilul este alături de noi, ne putem conecta cu el chiar dacă facem și altceva.
- Copilul este activ, este implicat în activitățile familiei, se simte și el parte integrantă și capătă încredere în el.
- Munca în bucătărie devine mai ușoară și mai plăcută.
- Copilul va crește plăcându-i să facă actvitățile casnice, fără să aștepte vreo recompensă sau să îi fie teamă de pedeapsă (când copiii cresc, foarte mulți părinți se plâng că aceștia nu vor să facă nimic în casă, nu-i ajută cu nimic orice le-ar promite sau oricât i-ar amenința, dar recunosc că i-au îndepărtat atunci când erau mici de la treburile casnice pe motiv că îi încurcă sau că sunt prea mici pentru astfel de activități).
- Copilul poate urca și coborî singur, ceea ce îi sporește încrederea în sine, îi dezvoltă abilitățile motrice.
- Turnul poate avea și alte utilități, poate fi folosit ca scenă pentru teatru de păpuși sau copilul poate inventa alte jocuri legate de acesta, ceea ce îi dezvoltă creativitatea.
- Dacă turnul este construit pentru doi copii, cei doi frați pot învăța să împartă un spațiu, să lucreze împreună, să se conecteze unul cu celălalt.
- Copiii ar putea deveni mai interesați să consume anumite feluri de mâncare sau să guste ceva nou dacă s-au implicat ei înșiși în pregătirea lor.
- Turnul poate fi mutat și la chiuvetă pentru ca cei mici să se poată juca în voie cu apa fără să ude totul prin casă.
- Abordarea educației Montessori îi ajută pe copii să învețe să se descurce singuri, să devină mai independenți.
Fiul meu este foarte fericit de când a primit turnul, îi place să taie ciuperci cu un cuțit de lemn, să mestece în mâncare, să separe diferite alimente etc sau pur și simplu să urce, să coboare, să se cațăre în acest turn, să îl folosească în jocurile lui.
Așadar, copiii sunt curioși, iar rolul nostru ca părinți este să îi încurajăm, să le oferim un mediu propice de învățare, nu să le tăiem aripile și să-i descurajăm. Nu trebuie să avem așteptări ireale de la copiii noștri, copiii nu sunt bibelouri. Copiii noștri sunt mici exploratori, care redescoperă lumea în manieră proprie.