Probabil cu toții avem reminescențe din copilărie când eram obligați să împărțim ceva cu ceilalți copii sau când ni se atrăgea atenția să mâncăm tot din farfurie că alți copii nu au ce mânca. Nu cred că acestea sunt neapărat cele mai bune modalități de a îi învăța pe copii să fie generoși și empatici și nici nu cred că trebuie să îi responsabilizăm în acest fel de la vârste mici.
Cum îi învățăm pe cei mici să fie generoși?
În primul rând, copiii preiau valorile familiei. Aici vor învăța de mici să îi respecte pe alții. Să fie toleranți, empatici, liberi etc. Tot aici își vor forma deprinderi prin puterea exemplului.
Noi i-am explicat copilului nostru încă de când era mic că există oameni mai puțin norocoși, oameni care, din păcate nu au casă, mâncare sau haine. În plimbările noastre i-am arătat astfel de oameni și i-am spus că întotdeauna, dacă putem, trebuie să încercăm să îi ajutăm.
În luna decembire, atunci când am făcut activitățile pentru calendarul de Advent, am introdus și o acțiune de ajutorare a unor bătrâni de la un azi (acțiune întreprinsă de grădinița fiului meu).
Pentru că știu cât de importantă este inteligența emoțională pentru dezvoltarea armonioasă a copiilor, citim mereu povești și ne jucăm cu cardurile cu emoții pentru a înțelege diferitele stări ale oamenilor.
Când facem lista pentru cumpărături sau când mergem împreună la cumpărături îi explicăm întotdeauna că nu cumpărăm decât ceea ce este nevoie pentru săptămâna care urmează, pentru a nu arunca mâncare. Trebuie să recunosc că mie personal nu îmi place risipa resurselor dătătoare de viață.
De la etapa „al meu/a mea” la dăruit obiecte
Pentru tot ce îi învățăm pe copiii noștri există etape speciale. În jurul vârstei de doi ani, când li se dezvoltă instinctul de posesiune, este greu să le explici ce înseamnă a fi generos. Mă amuza etapa acesta la fiul meu, atunci când era la creșă și toți copiii foloseau în exces adjectivele posesive. Dar, cu timpul, cei mici pot înțelege că există lucruri care le aparțin și pe care nimeni nu le va lua, lucruri pe care le pot împrumuta dacă ei doresc și obiecte pe care le pot dărui așa cum și ei primesc la rândul lor. Putem începe prin micile cadouri pe care le facem altor copii, bunicilor, celor apropiați.
Îmi încurajez mereu copilul să sortăm hainele și să le dăm altor copii pe cele rămase mici. La fel și cu jucăriile. Aici nu prea ne iese, încă. Deși, are maldăre de jucării și se joacă doar cu o mică parte dintre acestea, cu greu dorește să renunțe la vreo jucărie. Nu vreau să îl forțez în niciun fel. Îmi amintesc cum eu, copil fiind, aveam dorința de a dărui jucării, iar apoi mă apucau remușcările și îmi doream jucăriile înapoi.
Acțiunea de voluntariat Copacul cu flori
Dar cred că cel mai bun exemplu pentru copil este să vadă concret ce înseamnă a dărui și cum se bucură oamenii cu adevărat aflați în nevoie de ajutorul semenilor lor. Adică o acțiune caritabilă. De aceea, împreună cu soțul meu am hotărât să ne implicăm în orgnizarea Copacului cu haine la Brașov. Copacul cu haine este o acțiune de voluntariat de strangere de alimente și haine pentru familii nevoiașe, inițiată de Cristina Hurdubaia în București și care anul acesta s-a extins în mai multe orașe ale țării. Este minunat cum oameni care își unesc forțele pentru a aduce bucurie și sprijin altora mai puțin norocoși. Ni s-a părut o inițiativă extraordinară, tocmai bună pentru băiețelul nostru pentru a învăța o lecție practică despre nevoile altor oameni, despre faptul că îi putem ajuta și le putem aduce zâmbetul pe buze. Cu ajutorul fiului nostru, am sortat hainele. Pe cele pătate, rupte le-am aruncat, iar pe cele în stare bună le-am sortat pe vârste, mărimi și sex. Am reușit să îl convingem să punem deoaparte și niște jucării pe care le vă dărui el copiilor familiile respective, urmând să mergem la cumpărături pentru a cumpăra alimente și dulciuri. Sâmbătă, pe 1 aprilie va merge cu noi în parc, unde vom primi bunurile aduse de oamenii care doresc să participle la acest eveniment, vom face pachețele pentru fiecare și vom merge împreună să le oferim. Consider că este modalitatea prin care cel mic va învăța concret că există și alte situații de viață mai puțin plăcute și că stă în puterea noastră să ajutăm câteodată. (Aici aveți date despre evenimentul din Brașov, în cazul în care doriți să participați: https://www.facebook.com/events/881370802004529/, iar aici despre evenimentele din București și din țară: https://www.facebook.com/CopaculCuHaine/?fref=ts)
Ce nu este bine să facem?
Nu e bine să îi forțăm pe copii să facă ceva contra voinței lor, să îi amenințăm sau să îi recompensăm pentru a face gesture frumoase pentru ceilalți. Nu trebuie să le repetăm zilnic că alți copii nu au ce mânca sau cu ce juca, nu este responsabilitatea lor.
De ce să îi învățăm pe copii să fie generoși?
Copiii vor ieși din bula lor și vor învăța să fie atenți la nevoile celor din jur, să fie toleranți, să înțeleagă cp nu numai ei au dreptate. De asemenea îi pregătim pe copii să nu fie bully cu alți copii la grădiniță sau la școală, să nu fie răzbunători, să își consolideze astfel relații sociale.
Dar cred că este bine să îi învățăm ce este compasiunea și să fie generoși. Să îi învățăm să privească în profunzimea lucrurilor, să nu fie superficiali.
Dacă dorim să creștem copii care să devină persoane empatice și să își însușască valori precum bunătatea, generozitatea, compasiunea și să le integreze personalității lor, este nevoie să începem să le cultivăm acestora încă de când sunt mici.
Text de Eliza Biro