Trăim cu toții o perioadă la care nu ne-am fi gândit acum câteva luni. Fiecare este nevoit să se adapteze profesional cerințelor impuse de această „vacanță forțată.” Atunci când lucrezi cu copiii, mereu trebuie să te adaptezi vremurilor. Tehnologia este parte din viața lor, așa că este firesc să facă parte și din procesul de învățare. Cu online-ul suntem cu toții obișnuiți mai mult sau mai puțin. Vrem, nu vrem, ne folosim de el cu diverse scopuri.
Cu atât mai mult, cu cât această „vacanță” a sosit peste noi într-un mod nedorit și neașteptat, nu putem întrerupe orice contact cu elevii noștri. Într-o vacanță normală, copiii se pot plimba, pot călători, pot avea acces la o educație non-formală. Nu au nevoie de teme sau de lecții. Dar, în această pauză forțată, în care toate recomandările sunt pentru statul în casă, învățarea nu ar trebui să se oprească. Într-un sistem ideal de învățământ, școlile ar avea un sistem online bine pus la punct, iar profesorii ar fi bine informați despre platforme educative și despre activități desfășurate pe aceste platforme. În sistemul nostru, fiecare improvizează după cum crede că este mai bine pentru elevii săi.
Unii dintre noi ne familiarizăm acum cu aceste platforme. Eu, de exemplu, învăț să creez o clasă pe Google Classroom. Între timp, studiez și Zoom pentru o posibilă interacțiune directă cu elevii. În toată țara, colegi de diferite materii folosesc mijloace tehnologice ca să comunice cu elevii. Îmi place să cred că profesorii fac parte dintr-o comunitate (așa cum am prezentat și în campania „Oameni frumoși în învățământ”), că ne susținem unii pe alții, că ne inspirăm și ne ajutăm între noi. Și în Brașov sunt foarte mulți profesori care îi ghidează pe copii cu învățarea online în această perioadă. De asemenea, și foarte mulți colegi din mediul privat vor ține în viitorul apropiat cursuri online pentru copii (dar despre ei, în alt articol). Pentru început vă invit să vă lăsați inspirați de două colege minunate, din Brașov, foarte dedicate și cu dragoste de copii.
Învățarea continuă și dincolo de grupurile de WhatsApp
Cei mai mulți profesori țin în continuare legătura cu elevii lor pe WhatsApp sau pe grupurile de Facebook, unde trimit diferite teme copiilor. Dar comunicarea cu elevii poate merge mai departe de atât. Există nenumărate platforme, aplicații și site-uri cu materiale educative care pot fi folosite cu folos de către profesori. Pe aceste platfome se pot încărca materiale, video-uri, se poate oferi feedback, se pot dezbate diferite subiecte etc.
Ana Maria Tudorache, profesoară de limba română la Școala Gimnazială nr. 15 folosește, de obicei, la școală tehnologia. „Eu am grupuri de Google Classroom cu toate clasele. Acolo le pun materiale suplimentare și, în cazul celor de-a opta le dau teme-teste de Evaluare Națională.”
Pentu elevii ei este firesc să folosească online-ul pentru învățare, așadar procesul educativ continua și în această perioadă.
„Vreau să fac un grup de FB să comunicăm mai ușor. Am avut în anii anteriori. Lucrez acum la teste pe Kahoot pentru a exersa ce am predat până acum. ”
Ea este și creator de materiale educative, pe care le găsiți pe Youtube.
Învățarea online la ciclul primar
Diana Comșa este un alt profesor dedicat care lucrează, în această perioadă, online cu elevii săi de clasa I, de la Scoala Gimnazială nr 2 „Diaconu Coresi”, din Brașov. Inspirată de postarea unei colege, Didina Botgros, Diana Comșa a început să folosească app.wizer.me. Ea ne explică cum funcționează această platformă, cum a reușit ea să o folosească, dar și de ce probleme s-a lovit.
Cum funcționează platforma app.wizer.me?
„Profesorul trebuie să își facă un cont de profesor, elevii un cont de elev. Atât profesorii, cât și elevii își pot face contul, folosind o adresă de e-mail validă și o parolă. Profesorul are opțiunea de a crea o clasă virtuală și i se va genera un token (cod) și un link cu ajutorul cărora îi va putea invita pe elevi să intre în clasă. Eu am copii de clasa I și, evident, părinții au făcut conturile.
Vor urma și alte articole legate de Școala de acasă, în care copiii continuă să învețe online, ghidați de profesorii lor.
Acest articol face parte din campania #CampanieColectivă, inițiată de Ana Nicolescu, blogger la Mămica Urbană, în cadrul comunității #DigitalParentsTalks , numită #JurnalDePrevenție. Este despre cum redevenim raționali, adaptabili și despre ce putem să facem la nivel individual, de familie, să trecem cu bine peste #covid19 și peste criza economică și cea financiară.
Credit foto: Jacqueline Kelly on Unsplash