Școala de acasă – Inspirație de la profesorii SuperTeach (II)

0

Tot mai mulți profesori caută soluții online ca să își ajute elevii să învețe în continuare de acasă. Este important pentru copii ca, în această perioadă, să își continue pregătirea. Săptămâna trecută, am scris despre  două exemple de învățare online, oferite de două profesoare dedicate, care continuă școala de acasă, cu clasele la care predau. Inspirația de astăzi vine de la profesorii SuperTeach.  Ce modalități concrete au găsit doamnele profesoare pentru a comunica cu elevii, pașii pe care îi folosesc în învățarea online, dar și cum se implică elevii și ce soluții găsesc, în funcție de nevoile pe care aceștia le au, puteți descoperi din articolul următor.

Exemple de utilizare a tehnologiei în clasele primare

Diana Brătucu este profesor pentru învățământ primar la Școala Gimnazială „Traian”, din Craiova. Anul acesta, predă la clasa I, unde are 33 de elevi. Este unul dintre facilitatorii programului de Mentalitate deschisă din cadrul proiectului SuperTeach și fondatorul afterschool-ului Edu For Future din Craiova, un proiect finanțat de Universitatea din Craiova prin programul POCU. Diana Brătucu ne explică cum a luat naștere ideea de a apela la online, ca modalitate de comunicare cu elevii săi.

„Ideea continuării online a cursurilor în această perioadă a venit de la una dintre fetițele din clasa mea, înainte ca Ministerul Educației să transmită adresa școlilor. Copiii mei sunt obișnuiți cu aplicațiile educaționale, încă de anul trecut, când ei erau în clasa pregătitoare, am avut o zi pe săptămână în care ei au venit cu telefoanele la școală și susțineau teste create de mine folosind Kahoot. Uneori, am creat ”provocări”, iar PIN-ul lor îl trimiteam părinților care îi ajutau să pornească testele online.

Marți, la finalul programului școlar, am stabilit împreună cu elevii tema pentru săptămâna aceasta, pe care am trimis-o pe grupul părinți și le-am propus crearea unui grup de WhatsApp cu copiii. Cei mai mulți părințiau fost de acord, iar la finalul zilei am avut 24 de copii prezenți în grup.”

Profesoara consideră că tehnologia ar trebuie să fie utilizată în procesul educativ, indiferent de context. O ajută, în acest sens, și studiile din domeniul informaticii.

„Eu, personal, sunt de susțin folosirea tehnologiei în orice context educational sau nu. Sunt absolventă a Facultății de Informatică, sunt coordonatorul Centrului ECDL din școala la care predau, predau TIC copiilor din clasele primare care participă la programul afterschool pe care îl coordonez și am avut contact cu multe școli din Europa care utilizează de mult timp tehnologia în școli. Am văzut impactul pe care acasta îl are în rândul micuților și susțin utilizarea metodelor și instrumentelor electronice astfel încât să atragem, să inspirăm elevii de toate vârstele, să le motivăm interesul pentru învățare, să o transformăm într-o joacă, să îi facem să vină cu drag. Dar nu toți părinții sunt de acord cu acest lucru și le respect părerea. În clasa mea, de exemplu, sunt câțiva părinți care nu le oferă accesul copiilor la ecrane de niciun fel și consider că este alegerea lor personală, astfel încât nu vreau să pun presiune. Pentru acești copii, voi trimite teme recomandate și indicații pe grupul de WhatsApp al părinților. ”

ZOOM- ce este și cum poate fi folosită aplicația

„Azi, am avut prima lecție online, folosind ZOOM Cloud Meetings, o aplicaţie compatibilă cu Android si iOS care permite utilizatorilor să realizeze conferinţe „on the go“ de pe smartphone sau tabletă, oriunde s-ar afla. Astfel, aceştia pot face conferinţe video de până la 100 de persoane, având de asemenea la dispoziţie şi funcţia de mesagerie prin intermediul căreia pot distribui diferite fişiere şi poze. Conferinţele video 1:1 sunt gratuite indiferent de durata acestora, în timp ce cele de grup sunt gratis doar pentru 40 de minute. Au fost prezenți 28 din cei 33 de elevi din clasa mea cu care am verificat temele pe care le-am dat marți și am oferit explicații suplimentare acolo unde copiii au spus că ”s-au blocat”.

Invarea online

Platforma Zoom

Am stabilit ca, în fiecare zi lucrătoare, la ora 11, vom fi online pe ZOOM. Mi-am propus să verificăm teme, să le ofer indicații și chiar să le citesc povești. Copiii au fost foarte încântați de lecție online, cu toate că, fiind prima, entuziasmul lor a fost maxim și  nu ne-am înțeles în fiecare secundă. La final fiecare dintre ei a spus ce le-a plăcut și au continuat cu mesaje scrise și vocale pe  grup. ”

Kahoot și Quizizz – două aplicații educative distractive pentru copii

„Zilnic le voi trimite copiilor mei câte un test Kahoot sau Quizizz pentru a-l rezolva.

Kahoot este o platformă gratuită de învățare bazată pe joc și tehnologie educatională. Jocurile de învățare Kahoot pot fi create de oricine, pe orice subiect și pentru elevi de toate vârstele. Este o aplicație foarte populară datorită faptului că se poate accesa folosind orice dispozitiv, calculator sau laptop care dispune de un browser web.

Scoala de acasa

Aplicatia Kahoot

Aplicația Quizizz ne permite permite să facem evaluări formative în ritm propriu, într-un mod distractiv și antrenant pentru elevii de toate vârstele, punând la dispoziție, mii de chestionare în mai multe limbi, dar și un editor de teste proprii.”

Scoala de acasa

Aplicatia Quizizz

ClassDojo – o altă aplicație utilă mai ales în clasele primare

De asemenea, în fiecare zi, i-am rugat pe copii să citească și să îmi trimită, pe WhatsApp, o poză cu fișa de lectură, atunci când termină o cărticică. Pentru a urmări activitatea de lectură, eu folosesc aplicația ClassDojo, cu care am făcut cunoștință încă din 2013, la cursul ”Using e-learning in the classroom”, pe care l-am urmat în Praga, prin Programul Sectorial Grundtvig.

ClassDojo este o aplicație și un website educațională care conectează profesorii, părinții și copiii, în special din clasele primare, prin in intermediul unor caracteristici de comunicare, cum ar fi un feed-uri pentru fotografii și videoclipuri din timpul orelor și prin mesagerie. De asemenea, permite profesorilor să noteze feedback despre abilitățile elevilor și creează un portofoliu pentru studenți, astfel încât familiile să fie la curent cu activitățile școlare.”

 

 

ClassDojo

Dana Brătucu consideră că „învățarea la distanță este atractivă pentru copii și ne poate ține strâns legați de activitatea școlară, putem să le arătăm copiilor că suntem alături de ei în acestă perioada, că ajutorul nostru este la un click distanță și pot să ni-l solicite în fiecare zi.”

Pregătire online la gimnaziu

Bărbosu-Ene Cristina este profesor de Limba și literatura română, la Școala Gimnazială Sihlea, Vrancea. De asemenea, este profesor  SuperTeach.  Și în cazul său, decizia de a păstra contactul cu elevii a venit natural, fiind conectată real cu aceștia.

„Chiar în ziua de 10 martie, când ne-am întâlnit la ora de Limba și literatura română, am discutat despre modalități de a continua procesul de învățare. Aveam grup de WhatsApp cu trei din clasele la care predau. Am hotărât să facem grupuri de mess pentru fiecare clasă la care predau, iar responsabili au fost elevii. Faptul că au primit un rol organizatoric a contat foarte mult pentru ei, iar cest rol a venit și din încrederea pe care o am în ei.

Cum se desfășoară orele online

De la ora 14.00 încep sesiunile video pe care le  închei la ora 19.00. Pentru fiecare clasă, organizez o sesiune video de 60 de minute. Acolo unde numărul de elevi este mai mare, ne întâlnim pe Skype. În prima parte a zilei le pregătesc materiale pe care le trimit pe grup. Aceste materiale vizează conținuturile lecțiilor din planificare. La momentul în care intrăm în sesiunea video, fiecare elev are conținuturile. În prima parte le explic conținuturile, apoi este partea în care ei îmi cer explicații suplimentare. În ultima parte lucrăm aplicații în care încerc să țin cont de particularitățile fiecăruia. După încheierea sesiunii, le trimit sarcinile de lucru pentru ziua următoare. Răspunsurile mi le trimit în mesaj privat sau le verificăm împreună.

Copiii sunt extrem de încântați, iar faptul că se pot bucura de învățare chiar de la ei de acasă este ceea ce îi bucură foarte mult.

Colegilor mei profesori le-aș spune că încrederea în elevi este cheia acestui demers. Eu sunt uimită de disponibilitatea acestora, dar mai mult decât atât ei găsesc imediat soluții pentru problemele care apar. Spre exemplu, nu ne puteam conecta toți pe mess, iar unul dintre elevi s-a ocupat și a făcut conturi de Skype colegilor care nu aveau, așa am putut organiza cu succes sesiunea.

Copiii au găsit singuri soluții pentru activitatea online

Bărbosu-Ene Cristina este încântată de rolul pe care și l-au asumat elevii săi în acest nou context educativ.

„Pentru activitatea cu Zoom am avut ajutorul unui elev din clasă, Iulian Vâlcu. El a propus sa folsim Zoom. Ce este impresionat pentru mine – faptul că elevii au cautat soluții pentru o comunicare eficientă și  la care să  poată participa toți  colegii. În urma unui mesaj pe grupul de mess, copiii și-au instalat Zoom, iar Iulian a trimis link-ul pe grup, colegii trebuind doar să acceseze link- ul. Eu, practic, m-am bucurat de entuziasmul lor și de dorința de a fi împreună pe platformă.  Avantajul Zoom- ului este conectarea cu toți copiii, întrucât pe mess ne-am lovit de numărul limitat de participanți.

În urma acestei experiențe, am decis împreună cu elevii că ar fi de folos și un material video pe care să îl trimit grupului înainte de a intra pe Zoom, întrucât spațiul este limitat. Așa că, pentru perioada urmatoare avem o nouă abordare – eu voi trimite cu o zi înainte conținutul video și, în prima parte a întâlnirii de pe Zoom, vom relua conținutul.  Mi se pare provocator și pentru elevi, întrucât este stimulată capacitatea de a sintetiza.  De asemenea, filmulețul va putea fi accesat și ulterior, iar exemplele îi vor ajuta în rezolvarea sarcinilor.

Scoala de acasa

Și lectura continuă în online

Bărbosu-Ene Cristina desfășoară cu elevii săi de clasa a VII-a un program de lectură online.

Scoala de acasa

În  fiecare de seară, de luni până vineri, de la 20.00 la 20.30, citim pentru „Boovie” . Pentru activitatea de lectură folosim Skype.  Întrucât obiectivul final este realizarea unui trailer, discuțiile vizează conținutul paginilor citite în acea zi. Avem un algoritm, astfel am împărțit numărul de pagini pe durata a 14 zile pentru a termina cartea în același timp. La finalul zilei, fiecare prezintă ce i s-a părut interesant și relevant pentru a putea fi folosit pentru scenariul trailer-ului. ”

Dacă v-a plăcut acest articol și dacă îl considerați util, m-aș bucura dacă l-ați aprecia cu un like sau dacă l-ați distribui mai departe. Pentru ultimele articole urmăriți pagina mea de Facebook sau de Instagram.

Credit cover foto: Quesada on Unsplash

 

About The Author

Sunt Eliza Biro, creator de conținut, profesor, Instructor de Aware Parenting, mămica a doi pitici năzdrăvani care mă inspiră și mă provoacă să evoluez zi de zi.