Genelia Petrescu – un profesor pentru viitor

0

Foto: Doria Drăgușin/Proiectul Merito

Genelia Petrescu, profesoară de Biologie, la Colegiul Naţional „Fraţii Buzeşti” din Craiova,  are o activitate impresionantă și rezultate deosebite cu elevii săi: 50 de premii și mențiuni la olimpiada de biologie la faza Națională, 5 medalii la Olimpiada de Stiințe a Uniunii Europene și 4 medalii la Olimpiada Internațională de Biologie – două de Bronz, una de Argint și una de Aur. Munca sa a fost încununată de titlul “Profesor MERITO 2017”. În spatele acestor rezultate, se află nu numai multă muncă, ci și creativitate, receptivitatea la nou, interesul pentru starea de bine a elevilor săi și, nu în ultimul rând, iubire față de copii. Despre Genelia Petrescu putem spune, fără nicio rezervă, că este un „profesor pentru viitor”.

1. De ce biologia? Cum v-ați îndrăgostit de această materie și de ce ați ales să rămâneți în învățământ?

A fost și este materia mea preferată, am mai spus- o, mi se pare cel mai „colorat”și spectaculos domeniu, pentru că viața însăși este un spectacol în care uneori suntem actori, alteori spectatori, dar aici, pentru echilibru, trebuie să fim ambele, deopotrivă.

Nu-mi imaginam un alt loc de muncă, iubesc copiii!

Profesor Genelia Petrescu

2. Metodele dumneavoastră inedite îi ajută pe elevi să îndrăgească biologia. Cum arată o astfel de oră de biologie?

Trebuie un balans, ca în toate celelalte lucruri. Îmi amintesc că după o emisiune în care am apărut cu o clasă de științe la care predau, la o oră de prezentare de proiecte, a fost un comment la care am zâmbit pentru că persoana respectivă se întreba când mai învață copiii biologie dacă îi pun să cânte? Nu fusese atentă la context. Să revin, nu cântăm tot anul, ci în două situații: când constat că sunt foarte obosiți sau plictisiți, după 5 minute de cântat cu mișcare, toată lumea- i fericită și- atunci pot continua, iar cealaltă situație, în cele trei săptămâni de proiecte de la sfârșitul fiecărui semestru (cu teme impuse în primul semestru și la alegere în al doilea).

În rest, am o programă pe care o respect în mare parte, pe care o adaptez cerințelor din perspectiva intereselor: unii vor urma o facultate de profil, alții vor a vea biologia ca probă la Bacalaureat, iar câțiva, în afara orelor, aprofundează materia în vederea olimpiadei. Există și o categorie de elevi pasionați de alte discipline, sau care au demonstrat anumite talente, așa că încerc să fac slalom în diversitate așa încât fiecare, după preferințe și potențial, să rămână cu ceva după orele cu mine.

3. Aveți foarte multe rezultate deosebite la olimpiadele de biologie. Care este secretul acestor performanțe?

Da, s- au adunat în jur de 50 de premii și mențiuni la olimpiada de biologie la faza Națională, 5 medalii la Olimpiada de Stiințe a uniunii Europene și 4 medalii la Olimpiada Internațională de Biologie- două de Bronz, una de Argint și una de Aur, singura de până acum obținută de un elev din România la cea mai înaltă competiție de profil.

Este foarte important să fii prezent la susținerea lor: să organizezi foarte bine și etapizat materia, pregătirea, suportul fiind esențial sub toate aspectele, de la a gândi strategia fiecărei etape până la suportul psihologic de care are nevoie orice copil, indiferent de câtă putere emană. Nu cred că se poate vorbi despre un secret, ci despre o atenție permanentă la starea de oboseală a copilului, la confortul lui interior, la motivare etc.

Prof. Genelia Petrescu, alături de Dan Mirea, elev premiat cu aur la OIB- 2015

4. Cum reușiți să îi „împrieteniți” pe copii cu atâția termeni care par dificili la prima vedere?

Am o imaginație bogată, găsesc totdeauna un corespondent, fac jocuri de cuvinte, spun povești în care personific noțiunile, recurg la orice metodă de a facilita însușirea acestei „limbi străine”; în primele ore la clasa a IX a îi rog să aibă puțină răbdare, că orice limbă străină ai învăța presupune însușirea unor cuvinte de vocabular, că toate vor căpăta sens ușor,ușor și nu vor mai realiza momentul în care se vor exprima simțind această „limbă străină”.

5. Un cadru didactic se află într-un proces continuu de învățare, evoluează mereu. Ce ați învățat de-a lungul timpului de la elevii dumneavoastră și cum ați reușit să construiți o relație extraordinară cu ei?

Am în fața mea – am mai spus- o și sper să nu sune elitist, unii dintre cei mai frumoși copii, sub orice aspect, din câți își poate imagina un profesor să aibă. Pornind de la acest aspect, cei din afară consideră că- i facil să lucrezi cu astfel de copii, dar elevii mei nu se mulțumesc cu puțin, ei vor totul. Trebuie să fii conectat permanent la nevoile lor în schimbare continuă, pentru că nu mai seamănă cei de anul acesta cu cei de anul trecut…Nu-mi place să fac comparații cu generațiile mai vechi, nu este constructiv pentru nimeni să fii nostalgic și să pierzi momente și oameni prețioși din prezent.

Concret, pe parcurs m- au învățat să știu mult mai mult decât să dechid un computer- cum se întâmpla acum 18 ani când am pășit în Buzești, ne servim permanent de tabla smart, conexiunea la internet, telefoane mobile când este cazul, m-au ajutat să fiu atentă la cerințele lor și ale vremurilor, m-am reformatat permanent, pentru ei și pentru mine. Sub celălalt aspect, al sufletului, am învățat să- i accept ca individualități, dincolo de întreg, de clasă…

Alături de clasa sa, în laboratorul de biologie

6. Dincolo de note, cum îi motivați pe elevi să învețe?

În general, găsesc o justificare practică a diferitelor discipline biologice pe care le parcurgem; în special, în contextul studierii anatomiei și fiziologiei omului, îi conștientizez că nicio zi din viața noastră nu decurge în afara propriului organism, deci, dacă nu înțelegem cum suntem alcătuiți și cum funcționăm, cum o să putem găsi explicații și chiar soluții în momente în care un ajutor specializat nu este prezent? Că trebuie să iubim ceea ce învățăm (sună patetic, dar nu este…) pentru că este vorba de fapt…despre noi. Este ca un tribut cerut de către organism, pentru tot ce ne oferă.

7. Cu toții ne dorim o schimbare a sistemului de învățământ. Știm că schimbarea începe cu fiecare dintre noi. Ce sugestii ați avea pentru un profesor la început de drum? Dar pentru părinții care acum își trimit copiii pe băncile școlii?

Ați răspuns la prima parte în locul meu. Pare clișeu, dar nu este dacă așa ești construit: să faci tu schimbările pe care ți le-ai dori în alții, pentru că devii puternic dacă te bazezi pe tine, pe ce poți tu să construiești în locul pe care- l ocupi, asta se cheamă atenție la detaliu, la aspectul care contează cel mai mult, educația unui copil, în cazul nostru. Dacă te focusezi pe ce fac sau nu fac alții, sistemul etc, pierzi esența.

Profesia aceasta poate să fie făcută excelent, cu niște condiții: să iubești copiii, să știi foarte bine ceea ce ai de transmis sub aspect profesional, să fii ferm când este cazul (a nu se înțelege dur), să ai grijă la atitudine, problemele personale trebuie să rămână la ușă, să nu încerci să- i schimbi forțat, ci să te adaptezi tu, să ai răbdare și lucrurile curg de la sine.

Părinții trebuie să înțeleagă repede că a fi părinte nu este un job part-time, este full- time și pe viață! Copiii petrec timp limitat la școală, în clasă un profesor poate avea și 38 de copii, fiecare cu ritmul și nevoile lui, așa că, trebuie să se lucreze în echipă, nu de pe poziții de adversitate. Din experiența mea de profesor, dar și din cea de mamă, îmi este foarte clar că atunci când copilul are probleme emoționale care se „traduc” în comportament agresiv, inadaptare, însingurare etc, părintele, dacă este sincer cu el însuși va găsi explicația de cele mai multe ori în propria „curte”. Atunci când cauza este la școală, lucrurile ar trebui să decurgă elegant, în depistarea cauzei, găsirea unor soluții, astfel încât, nicio clipă să nu se uite interesul major și comun ambelor părți: echilibrul copilului.

Acest articol face parte din campania „Oameni frumoși în învățământ”, dedicată oamenilor frumoși din învățământ, care au curajul să fie altfel, care se luptă să schimbe mentalități. Pedagogi care sunt promotori ai unor idei inovatoare, care inspiră!
Mai multe interviuri din cadrul acestei campanii găsiți aici.

Dacă cunoasteți un educator/învățător/profesor cu adevărat deosebit, pe care doriți să îl recomandați pentru Campania #Oamenifrumoșiînînvățământ, aștept sugestiile voastre. Dacă doriți, puteți să îmi scrieți ce v-ați dori să se schimbe în sistemul de învățământ și ce soluții vedeți pentru ca lucrurile să meargă în direcția potrivită. Poate că cineva citește și are sens ceea ce citește. Poate se schimbă ceva pentru copiii noștri. Împreună suntem o comunitate!

Dacă v-a plăcut acest articol și dacă îl considerați util, m-aș bucura dacă l-ați aprecia cu un like sau dacă l-ați distribui mai departe. Pentru ultimele articole urmăriți pagina mea de Facebook sau de Instagram.

 

 

About The Author

Sunt Eliza Biro, creator de conținut, profesor, Instructor de Aware Parenting, mămica a doi pitici năzdrăvani care mă inspiră și mă provoacă să evoluez zi de zi.