Cu toate că luna iunie a fost o lună foarte aglomerată și mai multe evenimente s-au suprapus, nu am putut rata întâlnirea cu Aletha Solter, la Cluj. M-am bucurat să o revăd pe dr. Aletha Solter, psiholog american de origine elvețiană, expert internațional în probleme de atașament, traume, disciplină fără pedepse. M-a atras și subiectul conferinței „Disciplina fără pedepse și recompense”, deoarece mi se pare foarte important să dezvoltăm motivația intrinsecă a copilului, gândirea creativă, nu doar să îl determinăm să acționeze condiționat de pedepse și recompense. Pentru că ne dorim să creștem copii cooperanți, nu obedienți, este bine să învățăm cum să comunicăm cu copilulul și cum să rezolvăm democratic conflictele care apar în relația părinți-copii.
Îmi place de dr. Aletha Solter,pentru că are un discurs echilibrat și organizat, că nu judecă și nu ceartă mamele. Nu simți că teoriile de parenting pun presiune pe tine. Ascultând-o, reușești doar să îți înțelegi mai bine copilul, să conștientizezi care sunt greșelile pe care le faci și ce ai putea schimba sau îmbunătăți în relația cu copilul. A presărat partea teoretică cu exemple din viața sa de mamă și de bunică. Este încurajator să vezi că a reușit să își crească copiii în mod democratic, să abordeze o educație cu blândețe.
Conferința a durat 6 ore, au fost foarte multe informații pe care mi-ar fi imposibil să le redau într-un articol. Voi puncta câteva idei care mie mi se par relevante pentru relația părinte-copil.
Dezavantajele pedepselor și recompenselor
De ce vrem să se comporte copilul într-un anume fel? De ce ne dorim să citească copilul? Ne dorim să facă lucruri pentru el, pentru că îi iese ceva sau de frica pedepsei? Pe mine mă macină tare această problemă, pentru că observ că la școală copiii ajung să învețe, să citească sau să participe la proiecte doar condiționați de pedepse și recompense.
Pe termen scurt, pedepsele și recompensele își ating scopul și modifică comportamentul copiilor, dar pe termen lung se dovedesc extrem de păguboase. Ele scad motivația intrinsecă. De ex. prin recompense, copiii ajung să nu le mai placă lucrul pe care trebuie să îl facă.
De ce se comportă copiii provocator
În spatele comportamentelor dificile ale copiilor se ascund trei motive:
1. Copilul are o nevoie legitimă (cum ar fi: mâncarea, iubirea, atenția, apropierea, stimularea, independența, mișcarea, implicarea semnificativă și respectul)
2. Copilului îi lipșește informația – este important să se cunoască stadiile de dezvoltare a copilului pentru a îi oferi corect informația de care are nevoie în perioada respectivă.
3. Copilul este stresat sau adăpostește emoții dureroase
Chiar și în familiile cele mai iubitoare, copiii se pot simți stresați. Copiii pot prelua stresul părinților, pot fi suprastimulați sau pot simți teamă, tristețe, gelozie, frustrare, dezamăgire, descurajare, confuzie, nesiguranță, lipsa puterii etc.
Cum se vindecă stresul?
Copiii se nasc cu capacitatea de a restabili echilibrul. Există trei mecanisme prin care se poate vindeca stresul.
1. Vorbitul și râsul
2. Joaca terapeutică
3. Plânsul
Aletha a vorbit mult despre plânsul vindecător, despre cât de importantă este această descărcare prin plâns și cum ajută copilul să se liniștească.
Ceea ce mi-a plăcut tare mult, a fost faptul că Aletha Solter a adus în discuție și emoțiile părinților, nu doar ale copiilor.
Atunci când ne deranjează comportamentul copiilor, trebuie să ne întrebăm ce aduce în noi acest comportament? De ce anume ne aduce aminte copilul când este furios?
Se pare că problemele copiilor noștri vin din copilăria noastră.
Când devenim părinți, ne retrăim propria copilărie, indiferent dacă vrem sau nu. Retrăim prin copiii noștri evenimentele noastre, dificile și traumatice, la anumite vârste. Tot astfel putem retrăi și evenimentele luminoase, pozitive.
Strategii de soluționare a conflictelor cu copiii
1. Întâlniri familiale la care să se discute în mod democratic problemele dintr-o săptămână și să se caute soluții.
2. Medierea conflictelor (empatizarea cu copilul, ascultarea sa, lipsa judecăților de valoare, a criticilor, învățarea copilului să găsească soluții)
3. Consecințele naturale în loc de consecințe artificiale (pedepse)- copiii învață cel mai bine din experiențele directe pe care le trăiesc și din consecințele faptelor lor.
4. Abordarea unei atitudini jucăușe.
5. Conectarea cu copiii
Copiii au cea mai mare nevoie de atenţie plină de dragoste atunci când se poartă ca şi cum n-ar merita-o.
Datoria noastră de părinte nu este să ne menţinem copiii fericiţi tot timpul, ci să le împlinim nevoile și să să îi ajutăm îşi gestioneze corect emoţiile.
Aletha Solter a interacționat cu publicul, a analizat situații concrete ale părinților și oferit soluții la problemele cu care aceștia se confruntau în raport cu copiii lor.
Mi-a plăcut la Cluj, mi-au plăcut oamenii, mi-a plăcut întâlnirea cu Brîndușa Milașan, instructor Aware Parenting și organizatoarea evenimentului.
Am plecat de la conferință cu dorința și mai mare de a crește copii cooperanți, nu obedienți. De a continua pe drumul educației pozitive, chiar dacă uneori este infernal de greu. Și, desigur, de a-i ajuta pe alți părinți să își înțelagă copiii și să construiască o relație pozitivă cu aceștia!
Credit foto: Ioana Socaciu