În timpul unei ore, le-am spus elevilor mei că există o profesoară care folosește jocul Minecraft în predare. Unii nu m-au crezut, alții au zis: „Wow, ce tare ! Vrem și noi !”. Elevii noștri sunt nativi digitali. Pentru a ține pasul cu ei și a-i ajuta să învețe cu drag, tehnologia nu trebuie ignorată în orele de predare. Dar este nevoie de mult curaj să faci lucrurile altfel. Doamna Mirela Tanc este un astfel de dascăl, care a avut curajul să învețe noi metode de predare și să le aplice cu succes la școală. Iar rezultatele nu au întârziat să apară. De la doamna profesoară avem multe de învățat dacă ne dorim să îi apropiem pe copii cu drag de învățare. Puterea schimbării stă la educatori. Mirela Tanc predă limba și literatura română la Școala Gimnazială „Oltea Doamna” din Oradea. Vă invit să o cunoașteți în interviul următor și să vă lăsați inspirați!
1.Sunteți câștigătoarea a numeroase premii și aprecieri pentru inovarea sistemului de învățământ. Cum s-a născut ideea utilizării tehnologiei în predarea limbii și literaturii române?
Mulțumesc pentru aprecieri! Ideea utilizării tehnologiei în predarea limbii și literaturii române s-a născut din dorința de a alinia predarea acestei materii la realitățile secolului XXI și din dorința de a-mi pregăti elevii pentru realitățile acestor vremuri. Am descoperit, prin tehnologie, o lume nouă care mă încântă și mă provoacă. Azi, elevii mei derulează proiecte cu Unesco, Pulitzer, Harvard, National Geographic. Nu îmi vine să cred ce lume ni s-a deschis …prin intermediul tehnologiei…
2.Ați revoluționat sistemul și ați dezvoltat o metodă inedită de predare. Pentru ce clase este oportună această metodă ? Cât de des o folosiți și cum arată orele de română în acele momente?
Nu știu dacă pot spune că am revoluționat sistemul….Negăsind materiale pentru limba și literatura română, am fost nevoită să le creez. Și, spre surprinderea mea, ele au fost foarte apreciate și premiate. Folosesc proiectele ca metodă de predare și găsesc căi ingenioase de ale integra în programa școlară. Câteva exemple : Le-am cerut elevilor pasionați de jocul Minecraft (spre surprinderea mea, aproape toți…fete și băieți) să creeze în Minecraft secventele preferate din cartea X. Ce a urmat m-a uimit atât pe mine cât și pe oficialii Microsoft. Am reușit la o materie care (aparent) nu are nimic de-a face cu tehnologia, să îi capacitez să citească, deoarece pentru a crea secvența, trebuia să o găsească, să o aleagă șă o aprofundeze. Ori asta însemna SĂ CITEASCĂ…ceea ce nu reușeam nicicum.
(În poză este recreată celebra Poiană a lui Iocan din Moromeții.)
În cadrul proiectului The Safe Spaces, elevii au identificat problemele cu care ne confruntăm. Le-am cerut elevilor să găsească soluții la problema identificată. Le-am găsit și le-am creat…sub forma unor tratamente :
- Praf de înălbit limbajul
- Soluție pentru împăcări
- Rețetă pentru prietenie
- Pastile pentru coborârea tonului
- Spray de gură contra înjurăturilor
- Unguent contra comentariilor
- Praf împotriva bătăilor
- Calmante pentru cei prea energizați
- Energizant pentru leneși
- Tablete cu vorbe dulci
- Soluție rapidă contra bârfei (o combate definitiv)
Alt exemplu pe care elevii mei îl vor ține minte toată viața lor este activitatea în care am învățat să creăm personaje literare de o scriitoare din America.
Altă activitate minunată : întâlnirea cu scriitoarea Tricia Brown din Alaska.
După ce doamna ne-a prezentat ultima ei carte în care am identificat unele similitudini cu basmul pe care tocmai l-am studiat la școala, am valorificat activitatea la maxim : am identificat asemănări și deosebiri între basmul inuit și basmele românești.
Așa elevii fixează mai bine cunoștințele de la clasă.
Cred că jocul este oportun tuturor claselor, doar să știm să îl adaptăm necesităților de vârstă.
Metoda o folosesc cât de des pot și în măsură ce timpul îmi permite pentru că predau o materie de examen. Elevii mei sunt foarte încântați, ar vrea să ”ne jucăm ” zilnic.
3.Cum a fost primită metoda de către copii, de colegi, de păriți ? De ce obstacole v-ați lovit ?
De elevi a fost primită foarte bine, de colegii români cu reținere, până când au văzut că mi se acordă credit, mai ales la nivel global. Mulți colegi sunt încă ancorați puternic în predarea clasică și consideră ” că ceea ce fac eu e pierdere de vreme” care nu duce la nimic bun, ci îi îndepărteză și mai mult pe elevi de carte.
Am primit aprecieri, mulțumiri, am fost invitata președintelui țării, invitație pe care nu am putut să o onorez, fiindcă eram în Singapore, unde eram premiată de vicepreședintele Microsoft, Anthony Salcito.
Obstacolele sunt obstacole în măsura în care tu le vezi așa…eu le văd ca oportunități.
4.Cum reușesc elevii să învețe prin această metodă ?
Reușesc foarte bine. Rezultatele elevilor mei o dovedesc. Atât la examele naționale cât și în viața de zi cu zi.
5.În general, copiii se plâng că româna este plicitisitoare : analize gramaticale, comentarii dificile etc. Ce soluții ați găsit pentru a preda româna altfel ?
Le cer elevilor, în mod regulat feedback și așa am aflat ce le place și ce nu le place. Așa am ajuns să învăț eu însămi despre tehnologie. Am reușit să întegrez în predarea materiei mele și elemente de cetățenie globală precum Obiectivele de Dezvoltare Durabilă. Am fost impresionată de creativitatea elevilor mei. Au identificat în textele literare ce obiective sunt promovate și care sunt încălcate. Un exemplu: elevii au descoperit că obiectivul 3-Sănătate și stare de bine, obiectivul 4 –Educație de calitate și obiectivul 5-Egalitate de gen au fost încălcate în schița ”D-l Goe” de I.L. Caragiale. Citez: ”Autorul prezintă personaje de vârste diferite (bunică, mătușă, mamă, copil) în plină stare de sănătate, persoane active. Familia denotă prin îmbrăcăminte și prin faptul că își permiteau financiar o excursie cu trenul doar pentru ”hatârul” fiului, o situație materială bună. Educația familiei nu era una de calitate, cele trei femei având un limbaj neadecvat, iar Goe le imită. Autorul nu evidențiază o discriminare de gen între conductorul care își făcea meseria și cele trei cucoane care erau turiste. Între aceste personaje există o egalitate de gen.” Un alt elev observa că: „nu există egalitate de gen între Goe și cucoane deoarece băiatul le înjosește. Goe este un exemplu ce NU TREBUIE URMAT! concluzionează el. ”
Da, analizele gramaticale pot fi plictisitoare, dar noi simțim pulsul clasei. Când observăm că elevii sunt plictisiți sau obosiți, reorganizăm ora. Dacă selectezi versurile unor melodii sau secvențe din filmul preferat, pentru a le analiza gramatical sau pentru a comenta semnificația unor cuvinte, sau dacă dai testul pe telefon (și primești feedback instant), lecția devine dintr-o dată interesantă. Da, trebuie să te pregătești cu materialele, dar satisfacția reușitei e fără egal. (Aproape) toate activitățile le-am postat in social media. Așa putem învăța unii de la alții. Elevii mei se simt astfel valorizați.
6.Limba română este o materie de examen, de aceea toată lumea are foarte multe așteptări de la orele de limba română. Cum îi motivați pe copii să învețe pentru examene și să aibă rezultate bune ?
În orele de română folosesc atât predarea clasică cât și tehnologia, încerc să le fac să coexiste.
7.Cum credeți că ne poate ajuta tehnogia să descoperim talentele elevilor noștri și să îi ajutăm să își atingă potențialul ?
Nu e un secret că tinerii de azi sunt nativi digital. Dacă vrem să reușim să îi învățăm ceva, TREBUIE să ne updatăm, să ne schimbăm concepțiile tradiționale despre tehnologie, să sincronizăm educația cu nevoile secolului XXI. Singura cale de supraviețuire este adaptarea continuă și nu negarea realității. Cred că avem datoria, dacă nu chiar obligația, de a integra tehnologia în mod natural în experiența pe care le-o oferim copiilor la școală. Dacă o vom exila la porțile ei, vom avea surpriza că vom rămâne noi singuri…predicând în deșert.
8.Ce părere aveți despre metodele clasice de predare ? Mai este nevoie de ele sau cele moderne ar trebui să le ia locul în totalitate ?
Metodele clasice își au locul alături de cele moderne. Fiecare dintre noi trebuie să apreciem ce subiecte se pretează la folosirea tehnologiei, care nu. Ca în orice, e nevoie de măsură.
9.Care credeți că este succesul școlar în contextul secolului în care trăim?
Azi sunt importante atât rezultatele la examene, dar mai ales abilitățile pe care le desoperim și potențăm la elevii noștri. E important să avem CURAJUL să facem ceva.
PREDARE CLASICĂ+ TEHNOLOGIE=SUCCES
10.Sunteți un expert în educație inovatoare. Țineți cursuri și pentru alți profesori interesați de introducerea tehnologiei în procesul de învățare ?
Sunt recunoscută la nivel global ca Microsoft Innovative Educator Expert, Skype Master Teacher (unul din cei 2 din România), MIE Trainer. Cum era firesc, am primit numeroase oferte de muncă sau de colaborare, atât din țară cât și din străinătate. Am acceptat doar colaborarea cu cele care nu îmi afectau programul de profesor. Așa a început colaborarea cu Quartz Matrix, în cadrul proiectului educațional ACCED-Copilul de azi, creatorul de mâine-proiect al cărui profesor fondator sunt. Acest proiect, lansat național la Iași apoi la Oradea, are ca parteneri oficiali: ADLO și Inspectoratul Școlar Județean Bihor, Primăria Municipiului Iași, Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iaşi, Inspectoratul Școlar Județean Iași și ca parteneri: Cisco, Dell, Epson, Festo, Microsoft, Mozaik education, Prestigio. În cadrul acestui proiect am deosebita plăcere de a crea, organiza și susține cursuri de pregătire pentru educatorii din România. Până în prezent am format două grupe de profesori din Oradea și din București, având o listă de așteptare foarte lungă. În cadrul acestora îi învăț pe profesori metode concrete de a folosi tehnologia în predare.
De asemenea am acceptat să fiu MSFTEduChat Host pentru evenimente organizate de Microsoft sau Teach SDGs pe Twitter, am acceptat invitația de a fi un ambasador al campaniei Let’s Do It, am fost invitată ca vorbitor la evenimente naționale sau internaționale: Building Education 2018, TEDx Brașov, United Nations Delegate for UN Data Forum Dubai 2018.
Munca mea de promovare a Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă mi-a adus aprecierea Organizației Națiunilor Unite care m-a numit Global Ambassador Teach SDGs (unul din cei 31 de educatori din toate colțurile lumii din Cohort 2).
În urma absolvirii unui curs la Harvard University, am acceptat invitația lor de a fi Member of Harvard Learning Community. Am încercat să găsesc o oportunitate pentru elevii mei în orice proiect sau activitate. Prin intermediul Universității Harvard am participat la proiectul Out of Eden, în cadrul căruia elevii mei au participat, alături de reporterul National Geographic, Paul Salopek, la expediții în întreaga lume, apoi au discutat temele abordate cu alți elevi din America și India.
În final, au redactat povești, reportaje, basme inspirate de aceste reportaje. Evident, toate acestea ne-au ajutat să fixăm trăsăturile specifice genurilor și speciilor literare, ne-au ajutat să creăm texte mai valoroase pentru subiectul II B, de la Evaluarea Națională. Ne-au ancorat în realitățile în care trăim, le-a demonstrate elevilor că au un cuvânt de spus, că sunt cetățeni globali.
11.Ce sfaturi puteți oferi unui profesor care dorește să învețe să preda prin astfel de metode inedite ?
Să acționeze. Dacă dorește, poate să se încrie la cursurile organizate (gratuit) de Quartz Matrix. Să se informeze, să învețe, să participe la activități on-line. Dacă cineva vrea, poate. Doar să vrea cu adevărat. Tehnologia face procesul de învățare interactiv și creative, ne readuce pofta de predare și nu te lasa să te plafonezi și ușurează procesul de predare, facilitând accesul la o mulțime de materiale educaționale .
Tehnologia este un accelerator, un catalizator al pedagogiei dar puterea schimbării se află în educatori. Ea ne ajută să creăm poduri educaționale globale, învățând unii de la alții.
Experiențele emoționale create prin intermediul tehnologiei inspiră acțiune.
De noi, de profesori, depinde ce moștenire le lăsăm elevilor noștri pentru ca ei, la rândul lor, să devină agenţi de schimbare.
Linia dintre un profesor bun și unul excepțional este determinată de ceea ce suntem dispuși să facem. Adică sa faci orice este nevoie pentru reușita elevilor tăi.
Doamna Mirela Tanc este Global Advisory board member Foremost Foundation First Runner Up Pattern Recognition-E2 Singapore 2018 ,Winner the Global e-innovation Award 2017, Profesor fondator ACCED TEDx, Speaker Let’s Do It, Ambassador Microsoft, Innovative Educator Expert Skype Master, Teacher MIE ,Trainer Member of Harvard Learning Community, Champion 1st place GlobalEdConf 2017, Global Ambassador, Teach SDGs, Out of Eden Learn-Harvard-Educator, MSFTEduChat Host, Empatico Participate Fellow, United Nations Delegate for UN Data Forum Dubai 2018, Building Education 2018 Speaker. Puteți să îi urmăriți activit pe pagina sa de FB.
Acest articol face parte din campania „Oameni frumoși în învățământ”, dedicată oamenilor frumoși din învățământ, care au curajul să fie altfel, care se luptă să schimbe mentalități. Pedagogi care sunt promotori ai unor idei inovatoare, care inspiră!
Mai multe interviuri din cadrul acestei campanii găsiți aici.
Dacă cunoasteți un educator/învățător/profesor cu adevărat deosebit, pe care doriți să îl recomandați pentru Campania #Oamenifrumoșiînînvățământ, aștept sugestiile voastre. Dacă doriți, puteți să îmi scrieți ce v-ați dori să se schimbe în sistemul de învățământ și ce soluții vedeți pentru ca lucrurile să meargă în direcția potrivită. Poate că cineva citește și are sens ceea ce citește. Poate se schimbă ceva pentru copiii noștri. Împreună suntem o comunitate!
Dacă v-a plăcut acest articol și dacă îl considerați util, m-aș bucura dacă l-ați aprecia cu un like sau dacă l-ați distribui mai departe. Pentru ultimele articole urmăriți pagina mea de Facebook sau de Instagram.