Bullyingul este un fenomen foarte grav, care este din ce în ce mai prezent în societatea noastră, atât în rândul copiilor, cât și la adulți.
Bullying-ul este o poveste despre cruzimea fără limite. Bullyingul îmbracă numeroase forme de la un comportament nepoliticos („Mai mergi și tu la sală?” pentru o persoană care are probleme cu kilogramele), la un comportament răutăcios („Nu vreau să stau în bancă cu tine, pentru că puți”) până la hărțuire, umilire.
Bullyingul îl vedem uneori între frați, între copii la locul de joacă, în grădinițe sau școli, în relațiile dintre părinți și copii sau chiar dintre educatori, porfesori și copii. Uneori îl regăsim și în relațiile noastre de adulți cu colegii sau cu superiorii noștri.
Sunt oare cu adevărat cei mici cruzi?
Copiii trăiesc diverse emoții pe care nu le înțeleg, încă de mici. Atunci când aceste emoții îi copleșesc, ei simt nevoia să și le manifeste, să le traiască. Deoarece cultura noastră nu încurajează exprimarea emoțiilor, considerate a fi negative, ca furia, supărarea, tristețea, copiii învață de mici să le reprime. Apoi, acestea ies la suprafață sub forma comportamentelor provocatoare: jicniri, agresiune fizică, mușcături etc. Atunci când copiii sunt cruzi, ei de fapt dau glas unei suferințe, unor dureri care s-au acumulat în sufletul lor. Fie au fost pedepsiți în repetate rânduri, fie au fost fost agresați sau abuzați de adulți sau au fost, la rândul lor, ținta bullyingului.
La copil emoţia stă la baza tuturor comportamentelor lui; a acţiona din emoţie înseamnă a fi copil şi a-i cere să funcţioneze altfel, înseamnă a-i pretinde să nu fie copil. Emoţiile, ignorate pe nedrept secole de-a rândul – din neştiinţă, poate şi din dificultatea de a sta faţă în faţă cu ele – sunt motorul vieţii noastre. Şi a înţelege despre emoţii înseamnă a înţelege cum funcţionăm. (Itsy Bitsy)
Ce putem face pentru a-i împrieteni pe copii cu emoțiile?
Ca părinți, este important în primul rând să le oferim copiilor un model personal de gestionare corectă a emoțiilor. În al doilea rând, este nevoie să îi ajutăm prin diferite jocuri să identifice emoțiile, să le înțeleagă. (Aici aveți câteva sugestii de alfabetizare emoțională, oferite de Gáspár György în cadrul evenimentului Cultivarea inteligenței parentale)
Întotdeauna trebuie să le validăm emoțiile, să le oglindim comportamentul lor și efectele lui asupra celorlalți oameni.
Campania “Grădiniţe fără bullying” inițiată de Itsy Bitsy
Itsy Bitsy a inițiat de la începutul acestui an școlar o campanie “Grădiniţe fără bullying”. Acest proiect a pornit de la importanța familiarizării copiilor cu emoțiile, încă de la grădiniță.
Iată cum descriu cei de la Itsy Bitsy acest proiect:
În cadrul proiectului “Grădiniţe fără bullying”, ne propunem ca, împreună cu tine, să aducem mai multă lumină asupra modului în care copiii noştri se formează şi “funcţionează”, să facem cunoscute mecanismele care stau la baza comportamentelor agresive, să răspândim soluţii pentru a le folosi sănătos.
Ei lansează invitația către cadrele didactice să facă parte din acest proiect prin care cei mici să înțeleagă de mici ce simt și ce îi determină să facă rău celorlalți.
Te invităm cu mare drag să faci şi tu parte din acest proiect, de care ne bucurăm, pentru că simţim că împreună putem face lumea mai bună. “Fenomenul de bullying” este un concept american, dar şi noi şi tu ştim că agresivitatea copiilor nu a început odată cu acest concept. Agresivitatea ia naştere din nevoia de apărare sau de delimitare a spaţiului personal, pentru a putea şti cine eşti, pentru a te putea diferenţia. Agresivitatea mai ia naştere şi din sentimentul de nesiguranţă sau de pericol. Iar acest sentiment nu are mereu legătură cu ceea ce percepem în mod obiectiv ca fiind pericol. Reprimarea agresivităţii e cea care duce la manifestarea ei în formă violentă – bullying. Mai poate duce şi la blocarea creativităţii, a libertăţii de mişcare, a spontaneităţii sau la îmbolnăvire.
Comportamentele agresive sunt punerea agresivităţii în acţiune. Dar comportamente agresive sunt şi când: muşti cu putere dintr-un măr, loveşti mingea, cânţi o piesă de Bach la pian sau spui un “NU” hotărât. Ceea ce putem face noi pentru copii, pentru a diferenţia, în timp, agresivitatea sănătoasă de cea nesănătoasă, este să le explicăm cu blândeţe şi lor diferenţele şi să fim cât mai des atenţi la emoţiile noastre şi ale lor.
La nivel internaţional, în programele anti-bullying de succes, copiii învaţă să recunoască din timp ce anume le provoacă emoţii intense şi să îşi controleze reacţiile. Un copil care învaţă de mic să îşi cunoască emoţiile şi să fie empatic va fi cu siguranţă mai puţin predispus la a fi agresor sau victimă la grădiniţă, la şcoală sau pe internet.
Campania din București adresată grădinițelor s-a încheiat și, probabil, va continua și pentru copiii mai mari.
Campania „Grădiniţe și școli fără bullying” în Brașov
Ca părinte și profesor, eu susțin inițiativa celor de la Itsy Bitsy. Dăm curs invitației lor și inițiem acest proiect și în Brașov. Deoarece, multe învățătoare sunt interesate, ne-am gândit să extindem proiectul și la școlile primare, urmând ca în viitor să fie implicați și copiii de gimnaziu în acest proiect.
Te invităm aşadar şi pe tine să faci parte din programul „Grădiniţe fără bullying”, care îşi propune să prevină şi să combată violenţa în mediul preşcolar. Iti propunem activităţi de dezvoltare a inteligenţei emoţionale, care îi vor ajuta pe copii, în timp, să-şi exprime emoţiile în cuvinte, în loc să o facă în gesturi, uneori agresive. (Itsy Bitsy)
Cum te poți implica concret
Te invităm să creezi, împreună cu cei mici, un instrument de lucru denumit EMOMETRU. Acest instrument, care o să măsoare emoţiile copiilor din clasă, poate să aibă orice formă doriţi (un copac, un turn, o rachetă etc.), poate să fie realizat pe orizontală, pe verticală sau oblic şi poate fi realizat din materiale diverse: carton, textile sau orice vi se pare mai potrivit.
Instrumentul EMOMETRU a fost conceput pentru a veni în ajutorul tău, să le explici mai uşor copiilor despre emoţii, pe înţelesul lor. E important ca ei să înţeleagă că fiecare emoţie este folositoare, dar că intensitatea ar putea fi, uneori, prea greu de suportat pentru un copil. E ca atunci când o oală fierbe la foc mare, stropeşte în jur şi capacul stă să-i cadă. E de ajuns să dăm focul la mic, pentru ca cei din jur să nu fie răniţi. Aşa şi oamenii, când au emoţii intense, dacă nu reduc intensitatea emoţiilor, e posibil să răbufnească în comportamente agresive.
Copiii pot fi învăţaţi să îşi dea seama când “oala începe să fiarbă” şi să reducă intensitatea emoţiilor. Iar tu îi poţi ghida şi ajuta cu o vorbă caldă, o privire încurajatoare, o atingere uşoară sau o îmbrăţişare, ca să îşi regăsească starea de bine.
Recomandarea specialiştilor noştri este ca acest EMOMETRU să fie folosit zilnic, poate chiar la începutul zilei. El va ilustra simplu starea în care se află fiecare copil. Tu vei şti mai repede cine are nevoie de sprijinul tău şi astfel se va crea un mediu prielnic pentru învăţare.
Numirea emoţiilor cu ajutorul EMOMETRULUI le va furniza copiilor un limbaj al emoţiilor, necesar pentru a putea crea un dialog despre ceea ce simt. Îţi sugerez să corelezi întotdeauna limbajul specific emoţiilor cu descrierea senzaţiiilor din corp – aici noi avem de învăţat multe de la cei mici! – pentru a nu duce emoţiile în minte, la nivel de concept, ci a le lăsa acolo unde e locul lor, în corp şi apoi a le permite să plece.
Pentru a realiza mai uşor EMOMETRUL şi a-l putea folosi mai bine în lucrul cu cei mici, Itsy Bitsy vă pune la dispoziţie şi o serie de informaţii despre emoţii, structurate de specialiştii din proiect, oameni cu experienţă în lucrul cu cei mici, ca Adriana Mitu, trainer de dezvoltare emoţională a copiilor, psihoterapeuta Vistiana Long.
Vă invit să faceți apoi fotogafii cu produsele copiilor sau cu alte activități creative pe care le veți aplica cu copiii, dincolo de exercițiile și materialele propuse de cei de la Itsy Bitsy și trimiteți-mi un email pe adresa: contact@suntpitic.ro până în 20 decembrie 2017. De asemenea dacă aveți întrebări despre proiect sau despre subiectele descrise mai sus, vă stau la dispoziție.
Pe măsură ce primesc materialele voastre, le voi publica pe site-ul suntpitic.ro și vor fi distribuite apoi și de cei de la Itsy Bitsy pentru a fi surse de inspirație pentru cât mai mulți părinți, pedagoți, educatori, profesori.
Toți cei implicați în proiect vor primi adeverințe de participare. Le mulțumesc celor care au răspuns deja afirmativ și se pregătesc să lucreze aceste materiale la clasă!
Haideți să creăm împreună o lume mai bună pentru copiii noștri!
Vă invităm să ne susțineți, să dați mai departe acest mesaj, pentru că este nevoie de o implicare cât mai mare pentru a schimba ceva!
Dacă doriți să ne urmăriți în continuare, nu uitați să dați like paginii noastre de Facebook.