Am descoperit-o pe Antoneta Împușcatu, anul trecut într-un articol al Simonei Tache. Așa că nu a fost o surpriză când am citit că doamna profesoară s-a aflat printre profesorii premiați la gala MERITO de anul acesta. Mai mult decât atât, Antoneta Împușcatu este primul director MERITO. Predă și conduce o școală mică, dintr-un sat de la Dunăre, din județul Tulcea ( Școala Gimnazială “Ion Creangă”, comuna I.C. Brătianu). În funcție de vreme și de tematică, orele sale de fizică și de chimie se desfășoară în clasă sau afară și, de multe ori, apelează la materialele care le sunt la îndemână pentru a-i face pe elevi să înțeleagă mai bine cum pot aplica practic noțiunile învățate.
1.Aveți trei facultăți (Chimie-Fizică, Informatică și Biologie, un masterat și nenumărate cursuri. Cum vă ajută aceste studii în profesia de dascăl?
Fiecare din studiile enumerate le-am parcurs, deoarece am simțit nevoia de a ține pasul cu schimbările venite din diferite părți. M-au ajutat pentru a răspunde prezent în fața copiilor. Pe ultima, biologia, am considerat-o ”soră” a chimiei și fizicii –specializarea din tinerețe.
2. De ce ați ales să rămâneți în această școală de atâția ani?
M-am simțit bine, am format un nucleu de cadre didactice care au aceeași dorință de a face lucrurile bine, cu responsabilitate. Colegii care vin și pleacă – ne rămân prieteni. Oricând pot suna pentru un răspuns la o întrebare.
3. Orele dumneavoastră de fizică și de chimie sunt atipice. Cum se desfășoară aceste ore?
Firesc, în funcție de temă, de vreme, de ce am la dispoziție, uneori – obiecte la prima privire, de dispoziția copiilor. Am și copii plictisiți pe care nu îi las singuri. Mereu spun ca îmi fac orele cu materialul clientului ”eu aduc ulei, tu aduci oțet … ”
4. Ce activități deosebite/proiecte ați desfășurat cu elevii din această școală?
E greu să mă gândesc acum, dar aș dori să vă relatez o întamplare petrecută astăzi cu elevii clasei a IV-a.
Astăzi, colega mea, învățătoare la clasa a IV-a a fost învoită și am stabilit ca profesorii să desfășoare câte o oră la clasa respectivă – în funcție de programul fiecăruia. Eu am mers la ora de științe și aveau o lecție despre protejarea mediului – am discutat liber și le-am cerut apoi să scrie câteva enunțuri despre cum pot ei contribui la protejarea mediului. Una dintre fetițe a propus o campanie desfășurată prin sat – cu afișe lipite pe stâlpi, ecologizarea străzilor, promovarea bunelor practici, să filmăm și apoi să chemăm părinții la o întâlnire să îi vadă pe ecran la videoproiector.
Ideea mi s-a părut genială și am zis că în zilele următoare mă voi întâlni cu colegele și vom pune pe hârtie – așa apar proiectele.
5. Ca director, ați realizat un lucru inedit: ați desființat cancelaria. Ce impact a avut asupra colegilor dvs acest lucru? Dar asupra elevilor?
Școala are trei corpuri de clădire, în 10 -15 minute de pauză – 3 minute le-am fi petrecut să ne îndreptăm spre o încăpere – cancelarie . Nu știam cum ar fi mai bine să stabilim corpul în care să fie încăperea; clădirea cea mai veche (1938) are o arhitectură deosebită, un hol lung și lat, care a permis așezarea unei mese modulare pe mijloc. Apoi a venit și o canapea și holul s-a transformat într-o încăpere prietenoasă.
Pentru copii nu a fost un șoc, ei oricum ne vedeau tot timpul printre ei – așa ne salută pe toți odată.
6.Aveți o relație specială cu elevii din școală. Cum ați construit această relație?
Prin încredere, am fost corectă față de ei în ceea ce privește evaluarea, i-am ascultat, i-am încurajat, i-am ridicat când le-a fost greu.
7. Care este cea mai mare satisfacție pe care ați avut-o în activitatea dvs.?
Satisfacție am în fiecare dimineață, când, în drum spre școală, îmi văd foștii elevi îndreptându-se spre bac, grăbindu-se să ajungă la liceele sau școlile profesionale din Galați.
8. Cum îi sprijiniți pe tinerii profesori care vin să predea în școala pe care o conduceți?
Un sfat oricând, am grijă să perceapă corect elevii, să mă caute când nu sunt siguri de decizia pe care urmează să o ia cu privire la elevi/părinți, nu accept să nu se înscrie la orice formă de perfecționare – mă refer la grade.
9. Ce calități credeți că ar trebui să aibă un director de școală?
Să pornească de la ideea că oricând poate veni alt coleg în locul său – nu este de neînlocuit.
Să comunice eficient și să transmită corect informația, să fie imparțial și transparent în luarea deciziilor, să fie empatic.
Acest articol face parte din campania „Oameni frumoși în învățământ”, dedicată oamenilor frumoși din învățământ, care au curajul să fie altfel, care se luptă să schimbe mentalități. Pedagogi care sunt promotori ai unor idei inovatoare, care inspiră!
Mai multe interviuri din cadrul acestei campanii găsiți aici.
Dacă cunoasteți un educator/învățător/profesor cu adevărat deosebit, pe care doriți să îl recomandați pentru Campania #Oamenifrumoșiînînvățământ, aștept sugestiile voastre. Dacă doriți, puteți să îmi scrieți ce v-ați dori să se schimbe în sistemul de învățământ și ce soluții vedeți pentru ca lucrurile să meargă în direcția potrivită. Poate că cineva citește și are sens ceea ce citește. Poate se schimbă ceva pentru copiii noștri. Împreună suntem o comunitate!
Dacă v-a plăcut acest articol și dacă îl considerați util, m-aș bucura dacă l-ați aprecia cu un like sau dacă l-ați distribui mai departe. Pentru ultimele articole urmăriți pagina mea de Facebook sau de Instagram.