Ce este metoda Montessori ?

4

Educația de tip Montessori prinde din ce în ce mai mult teren printre părinți. Trebuie să recunosc că sunt fascinată de această metodă, ale cărei taine încerc să le descifrez. Acest sistem de învățământ a fost fondat în 1907 de Dr. Maria Montessori, prima femeie din Italia care a devenit medic. Teoria ei se bazează pe aproximativ 50 de ani de practică în întreaga lume cu copii din toate etniile și categoriile sociale. Această filozofie pleacă de la premisa că educaţia începe la naştere şi că primii ani din viaţa unui copil sunt esențiali în dezvoltarea sa fizică și mentală.

Maria Montessori a observat comportamentul copiilor, ajungând la concluzia că în fiecare copil se ascunde un potențial unic, care trebuie descoperit și valorificat. Prin această metodă, copilul este încurajat să exploreze și să învețe din contactul cu realitatea. Educația Montessori este mai mult decât o metodă de învățare, este un stil de viață.

Care sunt principiile pe care se bazează educația de tip Montessori

„Să nu faci niciodată pentru un copil ceea ce poate face singur”

„Să presupunem că v-aș spune că a fost odată o planetă fără școli și fără profesori, unde studiul ar fi o noțiune necunoscută, dar în care totuși locuitorii (care nu ar face altceva decât să trăiască și să se plimbe) au ajuns să știe toate lucrurile și să le asimileze ca și cum le-ar fi învățat. Ați crede că fantazez? Ei bine, acest lucru, deși pare incredibil, este real. Este modul de a învăța al copiilor. Este drumul pe care ei îl urmează. Învață totul fără să știe că învață și făcând lucrurile pas cu pas, trec de la inconștient la conștient, mergând întotdeauna pe calea bucuriei și a dragostei.” (Maria Montessori)

Copilul trebuie încurajat, dirijat, ajutat când are nevoie, dar totodată trebuie lăsat să descopere lumea și să învețe să se descurce singur.

O altă particularitate este faptul că în acest tip de educație nu există pedepse sau recompense. Se consideră că motivația interioară trebuie să fie resortul care să genereze procesul de învățare. Copilul care are o realizare va fi mulțumit că a reușit prin propriile lui puteri.

Fiecare copil este văzut ca o entitate distinctă, cu un ritm de dezvoltare diferit de al celorlați, ritm care se schimbă în timp. De aceea compararea copiilor de aceeași vârstă nu poate naște decât frustrări și pentru părinte și pentru copil.

Educația trebuie să fie centrată pe nevoile copilului, astfel încât acesta să se poată dezvolta complet și armonios. Mediul de învățare Montessori îi ajută pe copii să dezvolte o stimă de sine crescută, imaginație, independență și puterea de a lua decizii.

Cum este organizat un spațiu de lucru Montessori

Mediul de învățare are un rol important și trebuie să fie în așa fel organizat încât să stimuleze activitatea coiilor. Mobilierul şi materiale didactice sunt adaptate nevoilor copilului. Mobilierul este construit după dimensiunile copilului, toate materialele fiind la îndemână. Organizarea spațiului se face pe zone cu materiale specifice diferitelor domenii : artă, matematică, științe, motricitate, limbă etc.

Ce rol au materialele Montessori

Materialele de pe rafturi au scopul de a stimula interesul copilului. Prin utilizare repetată se acumulează cunoștințele. Materialele sunt fiecare destinate unui obiectiv specific și se folosesc de obicei numai în acel scop. Materialele sunt autocorectoare, copilul dându-și singur seama unde a greșit. În acest del, copilul învață să se descurce singur, să rezolve problemele independent, sporindu-și încrederea în forțele proprii, dezvoltându-și gândirea critică și având satisfacția că reușit să ducă la bun sfârșit o activitate fără ajutor.

Ce trebuie să facă și să nu facă un educator Montessori

  • Educatorul Montessori are rolul de a-i ghida pe copii în funcție de interesul lor, de a-i stimula, aceștia învățând singuri cu ajutorul materialelor specifice.
  • Educatorul nu deranjează un copil atunci când este concentrat, nu intervine decât dacă i se solicită ajutorul sau dacă copil îi deranjează pe ceilalți colegi. Nu corecteză copilul atunci când greșeste, informația va fi reluată peste puțin timp.
  • Lucrează cu fiecare copil în ritmul lui, copiii fiind încurajați să lucreze independent.
  • Încurajează copilul, îl dirijează, dar nu-l impinge de la spate.

Sfaturi pentru părinții care doresc o abordare Montessori în educația copiilor lor

  • Încurajați copiii, dar nu-i împingeți de la spate, nu-i forțați să facă ceva și nu faceți lucruri pe care copiii le pot face singuri.
  • Nu îl deranjați atunci când este concentrat într-o activitate,
  • Arătați-i încet și simplu fiecare activitate, lăsați-l să încerce, dați-i timp să exerseze și nu îl corectați dacă greșește
  • Oferiți-i timp și fiți disponibil atunci când are nevoie de dumneavoastră.
  • Trasați limite clare, acceptabile, care pot fi respectate ușor.
  • Opriți-l cu blândețe, dar cu fermitate atunci când își face rău sieși sau altora și atunci când strică obiectele.
  • Respectați-vă copilul ca pe orice alt membru al familiei.

Copilul  lăsat liber să exploreze, să descopere singur universul, dar sub îndrumarea educatorului sau a părintelui, devine autonom, responsabil, autodisciplinat și dornic să învețe.

„În loc să încercăm să-l cucerim din interior și să-l direcționam ca pe un suflet uman, întotdeauna ne-am dorit să dominăm copilul prin forță, prin impunerea unor legi externe. În acest mod, copiii au trăit pe lângă noi fără să ajungem să fim capabili de a-i înțelege vreodată. Dar dacă dăm la o parte toată artificialitatea cu care i-am învăluit și toată violența cu care, prostește, am încercat să-i disciplinăm, ei ni se vor arăta în toată frumusețea firii lor copilărești, cu o gentilețe și drăgăleșenie absolute.” (Maria Montessori – Metoda Montessori, 1969)

Voi aplicați această metodă în educația copiilor voștri? Ce apreciați la această metodă?

Surse :

Maria Montessori- Mintea absorbantă

Maria Montessori-Metoda Montessori- O alternativă la educație

Maria Montessori-Copilul, ființă divină, dar neînțeleasă

Maria Montessori-Descoperirea copilului

 

About The Author