Lucrul cu copiii nu este ușor. Să menții atenția și interesul unei clase cu 25-30 de copii sau chiar mai mulți, este, de multe ori, o mare provocare. Mai ales, când, și copiii vin cu propriul lor bagaj emoțional. Aduc în sala de clasă probleme de acasă. Uneori sunt plictisiți, alteori se simt neînțeleși.
De aceea, misiunea unui profesor este grea, dar frumoasă. La nivel global, sistemul educațional din prezent se confruntă cu mari probleme. Profesorii devin epuizați și nu mai reușesc să ofere o educație adecvată copiilor.
În îndelungata sa activitate de educator, instructor pentru profesori și om de știință, Patricia A. Jennings a observat aceste probleme de care se lovesc profesorii. În cartea sa, Mindfulness pentru profesori, apărută la editura Herald, autoarea arată că armonia în sala de clasă este posibilă, că mediul de învățare poate fi unul plăcut, calm, atât pentru profesori, cât și pentru elevi.
Cum îi poate afecta pe copii reacția la stres
Reactivitatea emoțională a profesorilor poate influența comportamentul copiilor. Mediul din clasă poate fi sursa unor probleme grave de sănătate, asociate cu stresul. Sub presiune, unii elevi devin strsați, neatenți, chiar sfidători, iar profesorii pot deveni anxioși, frustrați, stânjeniți și disperați.
Ce înseamnă mindfulness și cum îi poate ajuta această metodă pe profesori
Mindfulness-ul este conștientizarea gândurilor, emoțiilor, senzațiilor corporale. Înseamnă trăire conștientă a fiecărei clipe din viață, acceptare fără a judeca. Predarea dând dovadă de atenție deplină poate avea rezultate uimitoare pentru procesul de învățare.
„Mindfulness-ul implică trei procese fundamentale: formarea intenției, acordarea intenției și adaptarea atitudinii. Mindfulness înseamnă și „din toată inima” prin faptul că promovează o percepție a lumii care ne aduce aminte de bunătatea și frumusețea ei intrinsecă.”
Prin această tehnică, se dezvoltă și se practică următoarele componente:
- Ascultarea altora cu atenție deplină
- Conștientizarea centrată pe prezent a emoțiilor resimțite de noi și de alții în timpul confruntărilor
- Deschiderea și receptivitatea față de gândurile și emoțiile celorlalți, precum și acceptarea acelor trăiri.
- Autoreglarea propriilor emoții
- Compasiunea față de noi și față de ceilalți.
Practica mindfulness ne ajută să devenim mai conștienți de fenomenele noastre interioare și de cele exterioare. Ne ajută să observăm schimbările subtile în postura unui elev, care ne transmite că se simte descurajat și că are nevoie de ajutorul nostru. Ne ajută să recunoaștem momentele prielnice predării, astfel încât să optimizăm procesul instructive.
Exerciții și strategii de mindfulness
Autoarea ne propune câteva exerciții de mindfulness, care ne pot ajuta mult în înteracțiunile cu copiii: exerciții de respirație, de conștientizare deplină a ceea ce trăim.
Prin toate aceste exerciții, profesorii învață să își înțeleagă emoțiile, să le accepte și să facă față stresului.
Profesorii sunt încurajați să se îngrijească de ei însuși, prin activități care le fac plăcere, prin timpul pe care și-l acordă lor înșine pentru creșterea satisfacției personale. Prin toate aceste activități de relaxare și de conectare cu sine, profesorii își extrag energia necesară acordării unei atenții depline elevilor lor. Pentru a avea empatie pentru ceilalți, trebuie să avem empatie pentru noi înșine.
În afară de exerciții, Patricia A. Jennings ne mai oferă și câteva strategii menite să ne îmbunătățească relația cu elevii noștri.
Dinamica clasei
Profesorul este asemănat cu un compozitor care reușește să combine cu măiestrie elementele sonore și calitățile lor dinamice pentru a crea sunetele frumoase, pe care le numim muzică. În același fel, un profesor atent la elementele din clasă pe care le poate controla, creează condiții optime de învățare.
Climatul emoțional este deosebit de important, pentru că elevii noștri ne preiau stările și vor reacționa în consecință.
Reduceți zmomotul! Este un alt sfat util pe care ni-l dă autoarea. În loc să strigăm Liniște!, putem împrumuta un obicei din educația montessoriană de a scrie Liniște! pe tablă sau de a ruga elevii să scrie acest cuvânt pe tablă atunci când simt nevoia.
Distribuirea elevilor și a mobilierului, tranzițiile calme, comunicarea conștientă, crearea unei comunități de învățare, construirea unor relații bune, reguli și proceduri, rezolvarea conflictelor sunt doar câteva dintre strategiile pe care ni le propune autoarea pentru a ne veni în ajutor în sala de clasă.
Volumul de față conține și diferite resurse care ne ajută la „creșterea” emoțională și să facem față provocărilor de zi cu zi în clasă.
Pe mine, această carte m-a ghidat în înțelegerea comportamentului provocator al unora dintre elevii mei. Prin tehnicile de conștientizare și de respirație, cartea m-a ajutat să rezolv conflicte și să creez o relație armonioasă cu elevii mei.
Fiecare profesor poate face diferența. Nu putem rezolva toate problemele elevilor noștri, nici ale sistemului de învățământ, dar putem contribui la procesul de transformare a claselor, a școlilor noastre.
Despre cartea Mindfulness pentru părinți, apărută tot la editura Herald am scris aici.
O listă cu cărți recomandate pentru profesori găsiți aici.
Dacă cosiderați că acest articol ar putea ajuta pe cineva, vă invităm să îl dați mai departe. Dacă doriți să ne urmăriți în continuare, nu uitați să dați like paginii noastre de Facebook.