Copiii și pericolele expunerii la televizor și calculator

0

La un seminar de parenting, trainer-ul ne povestea despre un gadget american care permitea copilului să stea într-un fel de leagăn cu ochii țintiți într-un ecran pentru a-i distrage atenția ca să nu plângă. Pentru mine aceasta este o imagine înfiorătoare, desprinsă parcă dintr-un film SF.

Copii care călătoresc cu mașina și au în fața lor fixată o tabletă și cât durează drumul privesc la desene pentru a nu-și deranja părinții, copii care nu mănâncă sau nu adorm decât în fața televizorului, copii care au tot timpul la ei o tabletă și părinții îi încurajează să o folosească pentru a sta liniștiți la o terasă sau la un restaurant, părinți disperați că s-a stricat tableta, iar copilul lor de trei ani se comportă de parcă ar fi intrat în sevraj, copii lăsați în fața televizorului la creșă sau la grădiniță pentru a sta liniștiți, toate acestea ar trebui să ne pună un semn de întrebare despre timpul pe care copilul nostru îl alocă tehnologiei moderne.

Da, este comod să lăsăm copilul în fața televizorului, laptopului să respirăm puțin sau să facem treburi urgente. Și probabil, multe dintre noi suntem nevoite câteodată să facem acest compromis. Dar trebuie să înțelegem de ce și în ce fel, televizorul, calculatorul, tableta, telefonul dau dependență copiilor noștri, pot fi nocive și cum ar trebui să limităm timpul petrecut în fața unui ecran.

Și nu mă refer aici numai la calitatea programelor, la pericolul de a transforma micuții în consumatori de diverse produse pentru copii (de la tot felul de obiecte inutile, la jucării și dulciuri), ci la efectele pe termen lung asupra minții copilului.

Cercetările arată că din ce în ce mai mulți tineri sunt dependenți de lumea virtuală în detrimentul socializării, al petrecerii timpului în aer liber sau al educației lor. Pericolele sunt foarte grave, mai ales pentru copiii expuși de mici televizorului sau calculatorului și care nu mai au discernământul să aleagă altceva atunci când cresc.

Dar care sunt consecințele nocive pentru creierul uman?

  • atitudinea pasivă în fața vieții, copiii se mulțumesc cu senzațiile oferite de imaginile virtuale în defavoarea explorării mediului înconjurător (după o vizionare prelungită, va exista tendinţa de a rămâne în aceeaşi stare de pasivitate sau de neimplicare în cunoaşterea lumii reale)
  • limitarea curiozității atât de necesare procesului cunoașterii
  • probleme cu atenția, copiii se plictisesc foarte repede. Sindromul ADHD, atât de răspândit în zilele noastre, a fost adesea legat de expunerea timpurie îndelungată la televizor: copiii nu pot sta foarte mult conectați la o activitate, manifestă dificultate în organizare, nu pot duce la bun sfârșit o activitate etc.
  • dezvoltarea tiparelor de control (un fel de dependență-surogat, prin care se înlocuiește atașamentul normal pentru persoana care îngrijește copilul cu ecranul)
  • fenomenul de disociere – retragerea în lumea virtuală, atunci când copilul suferă o traumă sau se simte stresat în loc să beneficieze de un proces sănătos de vindecare
  • lipsa stimulării creativității- copilul primește de-a gata imagini, tipare
  • tendința de interiorizare, de izolare, lipsă de empatie
  • incapacitatea de a se descurca singur
  • cercetătorii atrag atenția că pot exista probleme cu dezvoltarea structurilor creierului; emisfera stângă a creierului, a cărei activitate este afectată de privitul la televizor, nu se dezvoltă corespunzător, ceea ce determnă deficienţe în ceea ce priveşte gândirea logică şi analitică, în vorbire etc.
  • de asemenea cortexul prefrontal nu se dezvoltă normal, afectând gândirea superioară, capacitatea de concentrare a atenţiei, diminuarea motivaţiei şi favorizarea comportamentelor instinctive – bulimia, agresivitatea etc.
  • refuzul de a imagina jocuri.

Specialiștii recomandă ca până la doi ani, copiii să nu fie lăsați în fața televizorului, iar după această vârstă să li se limiteze timpul petrecut în fața ecranelor cu una, cel mult două ore pe zi. Copiii trebuie educați în ideea de autocontrol al comportamentului, de echilibru și în această privință.

Alternative pentru copii

  • dialogul cu părinții constituie una dintre cele mai benefice experiențe pentru copil și pentru deprinderea limbajului, dar și ca primă cale spre cunoaștere
  • oferirea iubirii necondiționat și cât mai des cu putință
  • timp de calitate petrecut cu părinții, prin jocuri și activități educative
  • petrecerea timpului în aer liber, plimbări, excursii
  • întâlniri cu alții copii, pentru a favoriza intreacțiunea copilului cu alte persoane
  • expunerea copilului la cărți cât mai variate pentru ca acesta să deprindă dragostea pentru lectură, pentru cunoaștere
  • limitarea timpului petrecut în fața ecranului
  • implicarea copilului în treburile casnice, atunci când părinții sunt ocupați cu acestea (de ex. pt un copil mic atunci când mama gătește un Turn de învățare– un fel de scaun înalt în care copilul poate privi ce face mama sau chiar se poate juca cu diferite alimente este ideal să-l țină ocupat)
  • practicarea unui sport
  • oferirea propriului model de către părinți (este bine ca și părinții să renunțe în mare parte la televizor sau calculator în prezența copiilor)

Copiii sunt fascinați de imagine, de sunet, iar discernământul apare mult mai târziu. De aceea, cei care trebuie să îi apere de aceste pericole sunt părinții, ei sunt adevărații călăuzitori în educația copiilor și repere de netăgăduit în viața acestora.

 

Total 0 Votes
0

Tell us how can we improve this post?

+ = Verify Human or Spambot ?

About The Author

Niciun comentariu on "Copiii și pericolele expunerii la televizor și calculator"

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *